Løgn og fanteri om bytte av router
De som ringer og utgir seg for å være kundebehandler fra telefonselskapet ditt, kan ha onde hensikter.
Telefonen ringer, du tar den, og et hyggelig menneske informerer om at det tid for å bytte bredbåndsrouter.
De bruker den samme formuleringen som leverandøren din ville gjort.
Allikevel er det ting som skurrer:
- Ingen forklaring på årsaken til utskifting av routeren.
- Spør om når du er hjemme.
- Vil ikke oppgi navn på kundebehandler/avdeling, eller sonenummer på installasjon.
Det stopper ikke der
Du stiller et spørsmål om hvorfor denne informasjonen ikke kommer i form av brev eller e-post, som faktisk er oppgitt som vanlig kommunikasjon med kundene.
Neida, den hyggelige damen fortsetter med at de har problemer med utsendelser av e-post, og at er derfor de ringer.
Samtalen ble umiddelbart avsluttet fra vår ende.
Hendelsesforløpet som er beskrevet ovenfor skjedde Canariajournalen nylig.
Ikke la deg lure
Svindelmetoden kalles vishing, og hensikten er å få tak i personlig informasjon fra ofrene.
Vi tok en prat på telefon med vår nettleverandør (Movistar/Telefonica):
"Det er ingen som har ringt dere fra oss. Vi ser loggførte samtaler. Vi kan imidlertid fortelle at dette er et problem vi har slitt med siden november 2024. Dette er en type svindel som selskapet ikke kan gjøre noe direkte med, bortsett fra å advare".
De har helt rett
Dersom noen ringer og utgir seg for andre, er det vi som forbrukere som må være oppegående.
Lærdommen av visa er: Vær kritisk og ikke ta alt for god fisk, men sjekk med din leverandør.
Vi lot oss heldigvis ikke lure denne gangen.
Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!