Dette ergrer folk mest på flyreiser
Hva får misnøye-sensoren din til å blinke rødt på flyreiser? En ny undersøkelse avslører hva passasjerer terges mest av for tiden.
Ett av punkt på irritasjonslista overrasker de som bestilte undersøkelsen.
Les om det lenger ned i artikkelen.
Stressreiser
Julen er en av de mest reiseintense periodene av året, og flyreisene kan bli en kilde til kraftig irritasjon for passasjerer.
Det viser en undersøkelse som er utført av Kantar Media på oppdrag fra reisearrangøren TUI Sverige.
Dette skaper mest harme
Irritasjonslisten toppes av forsinkelser, fulgt av skrikende og urolige barn, skriver TUI i en pressemelding.
Drøyt fire av ti oppgir flyforsinkelser som det største irritasjonsmomentet.
Knapt en av tre svarer at skrikende og urolige unger er den største pinen.
Punktet som overrasker, er at nesten like mange, 29 prosent, hisser seg opp over at medpassasjerer vipper stolryggen bakover. Au!
Forbauset
– De fleste kjenner seg nok igjen i at det kan bli trangt i økonomiklassen når passasjeren foran vipper setet bakover, men det overrasker oss at det var så mange som har det som sin største irritasjonskilde, sier Dian Martinez Valencia, som er kommunikasjonsansvarlig hos TUI, i pressemeldingen.
Samtidig er det forståelig at man vil sove på flyreisen, ikke minst på lange reiser, sier han videre.
– Et tips er å vise hensyn til medpassasjerene ved å vippe setet frem igjen når kabinpersonalet går rundt med mat og drikke.
Hissigproppalder
Undersøkelsen viser at det varierer med alderen hvor lett folk blir røde i toppetasjen.
Reisende i aldersgruppen 56-79 år er de som i minst grad hisser seg opp.
Drøyt en av fem opplyser at de ikke irriterer seg i det hele tatt.
I alderen 18-34 år er det bare åtte prosent som oppgir at de ergrer seg.
Byfolk irriterer seg mest
Undersøkelsen ble gjort blant svensker.
Regionsmessig er det reisende fra Stockholm som irriterer seg mest av svenskene, over halvparten (54 prosent).
Reisende fra Småland viser større sinnsro: 37 prosent ergrer seg på flyreiser.
– Det er naturlig at irritasjon oppstår når mange mennesker skal oppholde seg samtidig på et lite område, slik som i en flykabin, sier Dian Martinez Valencia.
– Samtidig er jeg overbevist om at de fleste er overbærende og ser flyreisen som en morsom del av ferieopplevelsen.
Misnøyetoppen
1. Forsinkelser – 42 prosent
2. Skrikende/urolige barn – 31 prosent
3. Reisende som vipper stolen bakover – 29 prosent
4. Passasjerer som er for høylytte – 29 prosent
5. Reisende som blokkerer midtgangen under ombordstigning – 20 prosent
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av Kantar Media gjennom en spørreundersøkelse på internett, med et representativt utvalg på 1086 svensker i alderen 18-79 år, 23.-26. september.
Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!