Ny ulykke med elsparkesykkel – snart endres loven

En 58 år gammel kvinne ble alvorlig skadet i en ulykke med elsparkesykkel i Las Palmas onsdag ettermiddag.

Strengere regler for elsparkesykler i Spania.

Ikke bare en sykkel, men en liten elektrisk motorvogn.

Dette er den siste i en rekke ulykker med elsparkesykler på Kanariøyene det siste året.

På lørdag ble en mann moderat skadet i en ulykke med elsparkesykkel på Tenerife. En annen ulykke med moderate personskader skjedde på Tenerife på fredag.

Alvorlige ansiktsskader

Ulykken i Las Palmas onsdag skjedde i Paseo de Chil ved 16.30-tiden, skriver nødsentralen i en pressemelding.

Kvinnen fikk alvorlige skader i ansiktet, og ble fraktet i ambulanse til Dr. Negrín universitetssykehus.

Lovutkast ute på høring

Et lovutkast som skal bidra til å redusere faren for ulykker med elsparkesykler og andre myke trafikanter ble lagt ut på offentlig høring i Spania på onsdag.

Hjelmpåbud, registreringsplikt i kjøretøyregisteret, og en aldersgrense på 16 år er tre av de viktigste punktene.

Spanias trafikkdirektorat har jobbet i tre år med utforming av nye trafikkregler for elsparkesykler.

Når høringsperioden er over, skal innspillene gjennomgås og eventuelle endringer i lovteksten gjøres.

Deretter skal loven godkjennes av ministerrådet.

Det kan ta ett års tid før den endelige loven blir godkjent og innført.

Påbudt med lys

I tillegg til punktene nevnt over, er det også påbud om lys foran og bak på elsparkesyklene i lovutkastet, skriver avisen El País.

Refleksvester blir påbudt hele døgnet for profesjonell bruk av elsparkesykler.

Det blir også påbudt å gi signal med én arm om hvilken retning man skal ta.

Forbudt å kjøre på fortau

Den nye loven skal gi bedre beskyttelse for fotgjengere.

Et av punktene er at fortau og andre fotgjengerområder kun skal tillates brukt av fotgjengere.

Kommunene kan tillate parkering av elsparkesykler og sykler på fortau på steder der de ikke er til hinder for fotgjengere.

Bevegelsheshemmede som bruker elsparkesykler, elektriske rullestoler og lignende, skal anses som fotgjengere.

Strengere regulering av bruken av elsparkesykler har vært etterlyst lenge. Foto: merle

Sirkulering og parkering av kjøretøy skal begrenses i størst mulig grad for å gi bedre sikkerhet for myke trafikanter, og særlig for bevegelseshemmede.

Den maksimalt tillatte hastigheten for elsparkesykler er satt til 25 kilometer i timen i lovutkastet.

På Kanariøyene har politiet den siste tiden stoppet trimmede elsparkesykler som har kjørt opptil over 100 kilometer i timen .

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!