Vurderer finansieringsmodeller fra EU for hydrogentog på Kanariøyene

Den kanariske regjeringen vil gå inn for hydrogendrevne tog, og vurderer ulike modeller for finansiering fra EU av de planlagte toglinjene på Gran Canaria og Tenerife.

hydrogen_tog_alstom_kanariøyene

Slike hydrogentog er aktuelle for Gran Canaria og Tenerife. Dette er i drift i Tyskland.

Denne uken var en delegasjon fra regionsregjeringen på besøk i Brussel for å diskutere finansiering.

På Gran Canaria er det planer om en toglinje mellom hovedstaden Las Palmas i nord og turistområdet Maspalomas i sør, via lufthavnen, og på Tenerife er det planlagt en tilsvarende toglinje i turistområdene.

Strukturelle fond, Next Generation fond, Connecting Europe-mekanismen og lån fra EUs investeringsbank er alternativer som vurderes, ifølge en pressemelding som er sendt ut.

Estimert kostnad for togprosjektet på Gran Canaria alene, inkludert 11 stasjoner, er 1,65 milliarder euro.

Den kanariske delegasjonen hadde et møte med direktøren for Europakommisjonens byrå for infrastruktur, klimaforandringer og miljø, Paloma Aba Garrote, og med sjefen for enheten for transportinvesteringer, Philippe Chantraine.

Det er aktuelt å bruke Adif i togprosjektene, et offentlig selskap som forvalter bygging og drift av veier, opplyses det.

Delegasjonen reiste videre til Hamburg for å lære om erfaringene med hydrogentoget Coradia iLnt, et regionaltog som er produsert av Alstom-gruppen.

Dette er verdens første hydrogendrevne passasjertog.

Brenselcelle på hydrogentoget Coradia iLint i Tyskland. Foto: Alstom

Med hydrogen blir toglinjene billigere enn med elektrisk drift, og den visuelle påvirkningen blir redusert.

Alstom har levert 14 slike tog til Hamburg, og skal levere ytterligere 27 til Frankfurt.

Toglinjene på Kanariøyene skal bli henholdsvis 55 og 80 kilometer lange, det vil si mellomdistanse.

Hastigheten skal ligge mellom 140 og 160 kilometer i timen.

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!

Tags