Oslo-kvinne kan ha svindlet i årevis på Gran Canaria
Lise Gro Hjelle ble anmeldt til politiet i Norge i februar av en Svolvær-kvinne for svindel med en utleiebolig på Gran Canaria. Hun kan ha flere norske ofre på samvittigheten.
Hjelle unnlot 2. april å møte i retten på Gran Canaria for å forklare seg i en svindelsak der Gard Aasvangen og Cathrine Arnesen tapte et depositum på 960 euro for en leilighet de skulle få leie. Mye tyder på at hun har lurt nordmenn på Gran Canaria i årevis.
Canariajournalen.no har snakket med tre andre nordmenn som hevder å ha fått problemer med Hjelles framferd på Gran Canaria i 2011, 2012 og 2013:
- Gunn-Tove Paulsen fra Svolvær sier at hun ble fralurt 4700 kroner i juli 2013, og anmeldte Hjelle til politiet i Norge i februar.
- Oddlaug Gabrielsen fra Risør hevder å ha blitt utsatt for flybillettsvindel påsken 2012, og skal ha tapt cirka 6000 kroner.
- Ingrid Ingebrigtsen fra Bergen ble etter det hun sier forsøkt lurt for 600 euro i 2011, men klarte å få pengene tilbake.
Klikk her for å se bilder, kvitteringer og dialoger på Facebook.
Søkte på Facebook
Gunn-Tove Paulsen planla en tre uker lang ferietur til Gran Canaria i januar, og la allerede i mai ut en melding på en Facebook-gruppe for nordmenn på Gran Canaria om at hun var ute etter en leilighet.
Hjelle svarte, og de startet en dialog på Facebook som Canariajournalen.no har fått innsyn i. Hun hevdet at hun kunne ordne en leilighet i en bygning ved Europatopp-senteret i Puerto Rico til 150 euro i uken. Bilder skulle sendes når Hjelle var ferdig med å male veggene i leiligheten.
Ting så ut til å være i orden, men bildene lot vente på seg.
Tilbudt annen leilighet
– 19. juli purret jeg på bildene. Da fikk jeg beskjed om at oppussingen fortsatt pågikk, og hun fryktet at leilighetene ikke ble ferdig i tide, sier Paulsen.
Et tilbud om en annen leilighet som skulle koste 570 euro per måned ble lagt fram. Paulsen ville tenke litt på det.
25. juli kom en beskjed om at Hjelle hadde skaffet en leilighet til 200 euro per uke, alt inkludert. Denne lå i leilighetskomplekset Cumana i nærheten av et annet, stort kjøpesenter sentralt i Puerto Rico.
600 euro i depositum
Bilder ble oversendt. Hjelle ga beskjed om at depositumet var på 600 euro, og at leien ville bli 600 euro, selv om hun bare skulle bo der i tre uker.
– Jeg syntes det så bra ut, og fikk ordnet en uke ekstra fri fra jobben slik at jeg hadde fire uker fri, forteller Paulsen.
Hjelle ba om å få depositumet overført til en norsk bankkonto. Kontrakt skulle skrives når Paulsen ankom Gran Canaria. Samtidig skulle 600 euro i husleie betales enten dirkete til huseieren, eller til Hjelle.
”Han har gitt meg fullmakt til dette så det er ikke noe lureri her, og kvittering for dep. vises jo på min konto så da har du jo kvittering der”, står det i meldingen.
Depositumet skulle betales tilbake når Paulsen reiste hjem, går det fram av en senere melding.
Blir utålmodig
31. juli purrer Hjelle på depositumet:
”Ja, men har fortsatt ikke mottatt depositumet og nå vet jeg ikke hvor lenge jeg kan holde på denne leil. Har noen få andre leil. men de er dyrere, så om du skal ha denne må dep. betales ellers blir den nå borte.”
Samme dag overfører Paulsen pengene, 4700 kroner omregnet i norsk valuta, og bestiller flybillett. 1. august bekrefter Hjelle at pengene har kommet inn på hennes bankkonto.
Ante uråd
Alt ser nå ut til å være i orden, og Paulsen utveksler en rekke meldinger med Hjelle de kommende dagene om praktiske ting under oppholdet.
Først 29. november aner hun uråd etter å ha fanget opp bekymringsfulle innlegg fra Cathrine Arnesen og Gard Aasvangen om Hjelles utleieformidling på den norske Facebook-gruppen.
”Håper det ikke er noe i det, og at jeg har bosted i januar, vær snill og svar ærlig og seriøst på dette”, skriver hun til Hjelle. Hun ber også om adressen til leiligheten hun skal leie.
Hjelle avfeier innleggene på Facebook som usanne rykter. Hun skal skaffe adressen til leiligheten senere, hun har den bare ikke tilgjengelig for øyeblikket, påstår hun.
Foreslår ny leilighet igjen
30. november har Paulsen fortsatt ikke fått adressen, og purrer på Hjelle.
Nå får hun tilbud om å leie Hjelles private leilighet i stedet. Det skulle koste 100 euro ekstra: 50 euro for norsk tv og internett, og 50 euro for strøm og vann. Depositumet som var betalt inn skulle gjelde som husleie.
– Det ønsket jeg ikke, for nå syntes jeg det var tydelig at det var noe som ikke stemte. Jeg ba om å få depositumet tilbake umiddelbart, forteller Paulsen til Canariajournalen.no.
Fikk ikke pengene tilbake
Hjelle svarer at hun skal fortsette å prøve å få tak i huseier slik at Paulsen kan få pengene tilbake.
Paulsen ber om å få navnet og telefonnummeret til utleieren slik at hun kunne ordne opp i saken selv, men får aldri dette.
– Hun kom med mange unnskyldninger, som at eieren var i Norge og ikke var tilgjengelig, at hun ikke hadde telefonnummeret tilgjengelig fordi hun holdt på å flytte, og at eieren hadde byttet telefonnummer.
Anmeldte saken til politiet
Svolvær-kvinnen tok ikke sjansen på å stå uten leilighet når hun ankom Gran Canaria, og valgte å skaffe seg ferieleilighet på annet hold.
Under ferieoppholdet prøvde hun å anmelde forholdet til politiet, men ble henvist til å anmelde i Norge i og med at pengene var betalt til en norsk konto.
31. januar reiste hun tilbake til Svolvær etter ferieoppholdet.
– Jeg har ikke sett noe til depositumet ennå. 4. februar anmeldte jeg Hjelle til politiet i Svolvær, men foreløpig har jeg ikke hørt mer om saken.
Hjelles kommentar til saken er at hun ikke har lurt noen.
– Jeg har ikke blitt kontaktet av norsk politi, og det vil forbause meg om jeg blir det, skriver hun i en epost til Canariajournalen.no.
Skulle skaffe flybilletter
Oddlaug Gabrielsen fra Risør ble også utsatt for Hjelles virksomhet. Denne gangen gjaldt det ikke boligleie, men flybilletter.
Påsken 2012 skulle Gabrielsen ordne flybilletter fra Gran Canaria til Gardermoen for sin datter og barnebarna på fem og sju år, som var på besøk i Arguineguín.
Ved en tilfeldighet dukket Lise Hjelle opp da de var på besøk hos noen venner, og overleverte to flybilletter.
– Vi spurte om hun kunne ordne tre billetter til, og det sa hun at hun kanskje kunne, sier Gabrielsen til Canariajournalen.no.
Ville bare hjelpe
Fire-fem dager senere ringte Hjelle og sa at hun hadde tre flybilletter til Gardermoen på hånd. Dette var angivelig returbilletter som tilhørte folk som ikke lenger hadde bruk for returen.
– Hun skulle ikke ha noe selv for å formidle billettene til oss, sa hun, hun synes bare det var hyggelig å hjelpe folk. I og med at hun virket troverdig, og vi hadde gode referanser i våre venner, takket vi ja.
Betalte 600 euro i kontanter
Billettene skulle koste cirka 6000 kroner, en grei pris på den tiden reisen skulle skje.
Tid og sted ble avtalt for overlevering av penger. Deretter skulle Hjelle sørge for å endre billettene til de nye navnene før de ble overlevert.
Uheldigvis stolte Gabrielsen så mye på henne at hun ikke ba om kvittering på at pengene var innbetalt.
Billettene var ugyldige
Etter noen forsinkelser fra Hjelles side, ble billettene levert sent dagen før avreise, i form av et ark med referansenummer, navn på de reisende og flyinformasjon. Alt så ut til å være i orden.
Dagen etter kom sjokket. Ekteparet Gabrielsen kjørte datteren og barnebarna til flyplassen, og fulgte dem til innsjekkingsskranken. Der stoppet reisen.
Mannen i innsjekkingsskranken sa at billettene ikke var gyldige, og at det ikke var reservert noen plasser på flyet på den referansen. Flyet var dessuten fullt.
– Barna, som hadde gledet seg til å komme hjem, begynte å gråte, og vi kunne ikke gjøre noe annet enn å reise tilbake til Arguineguín med bagasjen og det hele. Hjelle svarte ikke på telefonen, forteller Gabrielsen.
Gjorde seg utilgjengelig
Hjelle hadde, da hun leverte billettene, fortalt at hun skulle med første fly til Norge for å besøke sin syke bror, slik at hun ville være vanskelig å få kontakt med.
Tilbake i Arguineguín fant imidlertid datteren Hjelle på Facebook, og ut ifra meldingene var de tydelig at hun fortsatt befant seg på Gran Canaria.
Flere forsøk ble gjort på få tak i henne på telefon, uten resultat. Datteren sendte en melding på Facebook til Hjelle om det som hadde skjedd, og ba om en forklaring.
– Hun svarte med en beklagelse, påstod at hun var blitt lurt selv, og sa at hun skulle betale tilbake pengene. Men det skjedde aldri, og vi fikk ikke kontakt med henne igjen.
Gabrielsen oppsøkte flere ganger en bruktbutikk i Arguineguín hvor Hjelle angivelig jobbet på den tiden, men fikk aldri tak i henne.
Pengene anser hun som tapt, og saken er ikke anmeldt i og med at det ikke fins noen kvittering.
Påstår hun ikke var på Gran Canaria
Hjelle hevder overfor Canariajournalen.no at hun ikke har kjennskap til den påståtte flybilettsvindelen, og at hun var i Norge det året.
Men på Hjelles Facebook-side går det fram at hun var på Gran Canaria store deler av tiden i 2012. Hun hadde en uke i Oslo i mai etter å ha tilbrakt vinteren på Gran Canaria, og reiste så tilbake igjen.
Betalte 6000 i depositum
I 2011 skulle Ingrid Ingebrigtsen, som driver en frisørsalong i Bergen, hjelpe en kunde med å finne en feriebolig på Gran Canaria.
På en norsk nettside for Kanariøyene gikk det fram at Hjelle kunne ordne leiligheter i turistidyllen Puerto de Mogan, og Ingebrigtsen kontaktet henne på vegne av sin kunde.
– Jeg fikk se noen bilder av en leilighet som så riktig flott ut, og regnet med at hun var seriøs, forteller Ingebrigtsen.
Hjelle ba om å få innbetalt et depositum så raskt som mulig fordi det angivelig var mange andre som var interesserte. 6000 kroner ble overført til Hjelles konto.
Mistenkelig leiekontrakt
Da Ingebrigtsen senere ankom Gran Canaria, ble hun forelagt en leiekontrakt.
– Den hadde så mange feil og mangler at jeg ante ugler i mosen. Jeg sa at hun hadde lurt meg, og at jeg ville ha pengene tilbake, men hun påsto da at det var hun selv som var blitt lurt av utleieren.
Ingebrigtsen sjekket også med et eiendomsselskap i Puerto de Mogan, og fikk der rede på at det ikke var noen slik leilighet som Hjelle hadde fått depositum for ledig i byen på den tiden.
Det viste seg også at bildene Ingebrigtsen hadde fått se var lastet ned fra en nettside.
Fikk pengene til slutt
Etter en del sms-meldinger fram og tilbake med Hjelle, satte Ingebrigtsen hardt mot hardt og truet med anmeldelse hvis hun ikke fikk pengene tilbake innen en bestemt dato.
– Da kom pengene heldigvis, så min kunde tapte ikke noe på det, men vi måtte ordne en annen leilighet, sier hun.
Hjelle har blitt konfrontert med denne saken også av Canariajournalen.no, men vil ikke gi noen svar på beskyldningene i nettavisen.
Canariajournalen har samarbeidet med TV2 hjelper deg i denne saken. I sendingen i kveld klokken 20.30 kan du se TV2's fremstilling av saken.