Monstermaskiner herjer i Gran Canarias turistperle

De store maskinenes tid er kommet i Puerto de Mogán. Nå bygges det vestlige knutepunktet på den nye motorveien fra Puerto Rico.

Hektisk dumpertrafikken gjør at vanlig biltrafikk til og fra landsbyen Mogán må digeres. Foto: Åsmund Ryvik.

Digre, gule beist drønner øredøvende forbi med vilt dansende støvskyer i kjølvannet, enorme dumpere fylt til randen med stein og grus. Umettelige, ustoppelige, prustende og tutende.

En dinosaurlignende monstermaskin strekker sin ene, lange arm opp og frem, dundrer neven med voldsom kraft ned i bakken, og løfter med et triumferende brøl en stor bit av Gran Canaria opp mot himmelen. Mat til de gule beistene.

Mellom monstrene vrimler små, hjelmkledde skikkelser omkring. Noen med verktøy i hendene.

Andre viftende med hender og veivende med armer mens de dirigerer utålmodige bilister på vei til eller fra landsbyen Mogán fem kilometer lenger opp i dalen.

Veibygging i høyt tempo

Det er hektisk byggeaktivitet like nord for bensinstasjonen i Puerto de Mogán, to kilometer nord for stranden. Akkurat her skal det vestlige knutepunktet til motorveien mellom Puerto Rico/Tauro og Puerto de Mogán ligge. 

Veibroene strekker seg nå hele veien over dalen fra de to tunnelene på østsiden til vestsiden, hvor veien mellom Puerto de Mogán og Mogán går.

Det mangler bare noen få meter før det blir “landkjenning” for broene. Her skal det bygges ramper og rundkjøring for å få fin flyt i trafikken i nordlig, sørlig og østlig retning.

Raskere og sikrere vei

Motorvei GC-1 strekker seg i dag fra Las Palmas i nordøst til Puerto Rico og Tauro i sørvest.

I oktober 2008 startet arbeidet med å strekke den videre vestover til Puerto de Mogán. I løpet av året skal den være klar til å tas i bruk, hvis alt går etter planen.

Med den nye veien skal du kunne kutte kjøretiden fra Tauro til Puerto de Mogán fra cirka 15 minutter langs en 12 kilometer lang strekning til under 10 minutter langs en 6,3 kilometer lang strekning.

Ikke all verden til tidsbesparelse, men den viktigste forbedringen er at reisen blir tryggere og mer komfortabel.

Rasfare

For å komme fra Tauro til Puerto de Mogán må du i dag kjøre en slingrete og ganske smal kystvei som er sprengt inn i den stupbratte fjellsiden, og hvor det noen steder er fare for at det kan gå steinras ned på veien.

Strekningen har en høy trafikkbelastning, og det skjer ofte ulykker og uhell. I enkelte svinger er det for smalt til at en buss eller lastebil og en personbil kan møtes.

Ofte må lange køer av biler rygge for å gi plass. Noen ganger går det galt, og det smeller.

Veien går også tvers gjennom turistområder som Tauro, Cura, og Taurito. Disse stedene er det nedsatt fartsgrense, rundkjøringer og en hel del fotgjengere som krysser veien.

Mye går i tunnel

Den nye veien blir neppe noen flott opplevelse naturmessig. Over 60 prosent av veien går i tunnel. Strekningen skal stå ferdig i løpet av 2012, og budsjettet er på 111,7 millioner euro.

I Candelaria er tunnelene 550 meter lange, i Tauro 1050 meter, i Mogán 650 meter, og i Taurito fins Gran Canarias to lengste tunneler.

De er 2400 meter lange. Utbyggerne av veien er FCC, Corsan-Corviam og Petrecan.

Biler bort fra sentrum

I Puerto de Mogán er det meningen at busstasjonen skal flyttes en kilometer opp fra sentrumsområdet til området ved kjøpesenteret som ligger ved hotell Cordial.

Der blir det i tillegg parkeringsplasser for biler. Hvis du skal videre ned til sentrum, må du ta pendelbuss.

I fremtiden blir det med andre ord bare fastboende og nyttetrafikk som får lov til å kjøre ned i sentrum, alle andre må parkere bilene ved kjøpesenteret.

Gevinsten er at trafikkaoset i sentrum blir mindre, og at fotgjengere og beboere blir mindre plaget av støy og forurensing.

Klikk her for å se flere bilder.