Tunneler for vanntransport på Gran Canaria kan snart komme i drift
Vannplaner: Vann fra store dammer sør på Gran Canaria kan innen utgangen av 2014 bli transportert i et nettverk av tunneler, kanaler og rør helt til Las Palmas og Galdár lengst i nord.
For 45 år siden startet øyrådet på Gran Canaria Trasvasur, et kjempeprosjekt for å transportere vann i et nettverk fra dammer i sør til forskjellige steder rundt omkring på Gran Canaria.
Prosjektet ble ferdig i 2003 etter en investering på 27 millioner euro, men kom aldri i drift, delvis på grunn av at en 650 meter lang tunnel mellom Arguineguín og Chamoriscán delvis raste sammen.
Tunnelen skal transportere vann mellom de store vannreservoarene Soria og Chira, og er avgjørende for å få transportnettverket til å fungere.
Reparasjoner snart ferdige
Nå er mye arbeid gjort for å reparere tunnelen, og i mai skal arbeidet bli tatt opp igjen. Det skal holde på til tunnelen er klar til bruk, ifølge vannministeren på Gran Canaria, Fransisco Santana.
Det kan skje i løpet av 2013, og senest i 2014 kan hele nettverket være i drift, annonserte Santana under et besøk i tunnelen i går, ifølge Laprovincia.es.
Da skal det bli mulig å sende vann fra dammene i Mogán og San Bartolome de Tirajana kommune til byer og landbruksområder nord på Gran Canaria ved behov.
Landbruksområdene i sør kan i tillegg få dekket mye av sitt vannbehov fra avsaltingsanlegg.
Åtte store dammer i sør
Alle de store dammene i sør, det vil si Chira, Soria, Las Niñas, Ayagaures, Gambuesa, Fataga, La Sorrueda og Tirajana er knyttet sammen.
Den sistnevnte er koblet til forsyningsnettverket i sørøst, som igjen er knyttet til den såkalte tertiære kanalen.
Videre går nettverket nordover til Telde, Tafira, Las Palmas nord og Gáldar.
50 meter av tunnelen kollapset
Det var en 50 meter lang strekning av tunnelen mellom Chira og Soria som raste sammen for mange år siden. Nå er det fjernet 700 kubikkmeter jord og stein fra tunnelen.
Fra i mai skal tunnelen bli forsterket over en strekning på 120 meter slik at den er sikret mot en ny kollaps.
250 kubikkmeter sement skal gi 15 centimeter tykke vegger og tak i tunnelen. Arbeidet vil koste 581 000 euro.
Fransisco Santana understreker at det er behov for mye vedlikehold når nettverket kommer i drift i og med at mye er bygd for over 40 år siden.