Alt inkludert-reiser til Kanariøyene er i sterk vekst

I 2015 valgte en av tre turister over 16 år alt inkludert-pakkereiser til Kanariøyene, 130 prosent flere enn i 2009. Mange mener at slike konsepter er ødeleggende for det lokale næringslivet og mangfoldet.

Slik har alt inkludert-reisene til Kanariøyene utviklet seg fra år til år siden 2006. Ill: Istac

Canariajournalen.no har dypdykket i statistikkene, og kommet frem til interessante resultater som viser at alt inkludert-pakker er i kraftig vekst på Kanariøyene.

Fire av ti tyskere

Fire av ti tyskere ville ha alt inkludert, og bare to av ti spanjoler fra fastlandet, ifølge tall som ble publisert 23. februar av det statistiske byrået Istac.

For nordiske turister er det i overkant av en av fire som foretrekker alt inkludert.

Av cirka 1 447 000 reiser fra Norden i 2015 var det nesten 404 000 «all inclusive-pakker». I overkant av 113 000 kjøpte bare flyreise og ordnet overnatting selv.

Flest på Fuerteventura

På Fuerteventura var over halvparten alt inkludert-turister.

På Lanzarote var det nesten fire av ti, på Gran Canaria nesten tre av ti, på Tenerife litt færre enn Gran Canaria, og La Palma færre en to av ti.

Større andel av pengene brukes før avreise

Tallene for turistenes bruk av penger til feriereiser til betaling av reise, opphold og mat i hjemlandet før avgang i forhold til på reisemålet, underbygger trendene med økende alt inkludert-reiser:

Totalforbruket på feriereiser til Kanariøyene har steget kraftig siden 2009, men forbruket på Kanariøyene hatt en betydelig mindre økning.

Pengebruken i hjemlandet før avreise har økt med 82 prosent fra 2009 til 2015, mens pengebruken på Kanariøyene har økt med bare 38 prosent.

For hver euro som blir brukt på Kanariøyene, blir det brukt 2,60 euro i hjemlandet før avreisen.

130 prosent flere alt inkludert-reiser

I 2009 var det 1 798 000 alt inkludert-reiser til Kanariøyene, og i 2015 var det nesten 4 162 000. Det er en økning på over 131 prosent.

I samme periode har det totale antallet reiser gått fra 8 760 000 til 12 310 000, en oppgang på 40 prosent.

Pakkereiser med helpensjon har ikke hatt noen økning i denne perioden og står på 533 000, pakkereiser med fly og halvpensjon har økt med 19 prosent til 2 339 000, og med bare frokost er det nesten doblet til 957 000.

De som bare kjøper flyreiser og ordner overnatting selv har økt med snaue 9 prosent til 1 169 000.

Det er med andre ord alt inkludert som er den store vinneren.

Ødeleggende for lokalt næringsliv

Problemet med slike pakkereiser for næringslivet på reisemålet er at alt inkludert-turister bruker mye mindre penger utenfor hotellanleggene de bor på.

Dermed får de i mye mindre grad del i den formidable fremgangen turistnæringen har på Kanariøyene.

Konsekvensene kan bli, mener kritikerne, at tilbudet reduseres, mangfoldet blir svekket, det blir mindre folkeliv i gater og på torg, noe som kan redusere Kanariøyenes verdi som reisemål, butikker, restauranter og andre bedrifter forsvinner, og arbeidsledigheten øker.

Alt inkludert innebærer at mer av pengene blir igjen i lommene til utenlandske selskap i stedet for å komme det kanariske næringslivet til gode.

Tags