Folk i Las Palmas reiser oftest med drosje

I Las Palmas tar folk oftere drosje enn i andre spanske byer. To av tre som eier kjøretøy foretrekker imidlertid å bruke disse når de skal noe sted.

Mange bruker drosje i Las Palmas. Foto: Canariajournalen

18 prosent foretrekker å reise med drosje i Las Palmas, viser en studie fra Alphabet, et selskap som leverer forretningsreisetjenester.

Buss nummer to

Buss er nummer to etter bil som det foretrukne reisemiddelet.

58 prosent sier at de regelmessig tar føttene fatt, 12 prosent opp fra i fjor. Sju av ti sier at de bruker sykkel.

I Las Palmas blir stadig flere gater tilrettelagt for fotgjengere og sykler, og en ny superbusslinje som skal gå tvers gjennom byen er i ferd med å bygges (Metroguagua).

5000 er med i studien

5000 innbyggere i Spania er spurt om sine reisevaner. 240 av disse bor i Las Palmas.

I Spania totalt opplyser 62 prosent av de som eier kjøretøy at bil eller motorsykkel er essensielt for å komme seg rundt.

I Madrid er det 53 prosent som foretrekker bilen eller motorsykkelen, i Valencia 54 prosent, Sevilla 65 prosent og i Barcelona bare 26 prosent.

En av fire vil helst ha elbil

36 prosent svarer at de ville bytte til en hybrid hvis de skulle bytte kjøretøy nå.

Nummer to på listen er bil med bensinmotor (29 prosent), og nummer tre elbil (26 prosent). For byboere er elbiler øverst på ønskelisten.

Bare 5 prosent av de spurte innbyggerne i Las Palmas har noen sinne kjørt elbil, men 82 prosent har lyst til å prøve.

De største motforestillingene er mangel på ladepunkter, innkjøpsprisen og rekkevidden. På plussiden angis komfort og lavere drivstoffkostnader. Tre av ti har prøvd bildeling.

Gammel bilpark

En av tre spanjol opplyser at de bytter bil etter ti år, 17 prosent etter åtte-ti år.

Bare 17 prosent oppgir at bærekraft (miljø- og klimahensyn) er hovedårsak til å bytte til nyere bil. Bilparken i Spania har en gjennomsnittsalder på tolv år.

Stor tillit til selvkjørende biler

To av tre svarer at de er positive til selvkjørende biler, en sterk økning fra fjorårets undersøkelse.

Seks av ti sier de vil stole på at bilen tar seg av alle kjøreoppgaver, uten noen inngripen fra mennesker.

Komfort og helse

Komfort er den viktigste grunnen til valg av reisemetode (32 prosent), fulgt av helseeffekten av å gå (20 prosent), og mangel på alternativer (18 prosent).

59 prosent er positive til at forurensende biler ikke skal få kjøre i bykjernen.

33 prosent er positive til redusert fartsgrense i byen, og 32 prosent er positive til restriksjoner for parkering i byen.

Åtte av ti er positive til subsidier av offentlig transport som miljøtiltak, 36 prosent til å straffe bruk av forurensende biler.

Tags