Tapte over 20.000 kroner på utleiesvindel på Gran Canaria
Petter Bratsberg fra Trondheim forhåndsbetalte 2.481 euro for et tre uker langt opphold i en ferieleilighet i Patalavaca på Gran Canaria i januar, men ble snytt og tapte hele summen.
Ekteparet Petter og Britt Bratsberg hadde planer om å forlenge et opphold i sin timeshare-leilighet i Anfi del Mar, som ligger i samme område, ved å leie seg inn i tre uker i en annen ferieleilighet i nærheten.
– Jeg søkte på internett, og fant en nettside med flere utleieleiligheter, sier Bratsberg.
Det han fant var nettsiden rental-canaryislands.com, som kunne tilby over 50 ferieleiligheter på Gran Canaria og Tenerife.
Fant interessant leilighet
Bratsberg fattet interesse for en leilighet med bilder som han kjente igjen.
– Det var Monte Marina som var avbildet, og det passet oss bra, sier han.
Monte Marina er en leilighetsbygning som ligger like ved Anfi del Mar. Etter e-postutveksling med utleieselskapet, bestilte han opphold og betalte hele leiesummen og et depositum på forskudd.
Først et par dager før oppholdet skulle starte, oppdaget han at det ikke var registrert noen bestilling. Nettsiden han hadde bestilt via, virket ikke lenger. Han fikk heller ikke svar på oppgitte telefonnummer eller e-posten til firmaet han hadde inngått leiekontrakt med.
Dermed sto ekteparet plutselig på Gran Canaria uten å ha noe sted å bo.
Slik gikk svindelen til
Canariajournalen har fått se en kopi av epost-utvekslingen og kontrakten som Bratsberg inngikk med utleieren. Slik beskriver han forløpet:
Etter å ha funnet leiligheten på nettsiden, sendte Bratsberg en forespørsel via nettsiden den 26. november. Leiligheten ble i beskrivelsen kalt Marina Azul - Patalavaca, Gran Canaria.
Dagen etter kom det en bekreftelse på e-post om at leiligheten var ledig i det ønskede tidsrommet fra 23. januar til 11. februar. Prisen ble oppgitt til 2310 euro for 21 netter. Det skulle inkludere sengetøy, håndklær, wifi-tilkobling og sluttrengjøring.
I e-posten står det også at det fantes en annen familie som var svært interessert i å leie. Bratsberg ble derfor bedt om å gi en rask bekreftelse hvis han ville leie den.
Avslag ved full forhåndsbetaling
Bratsberg bekreftet at han ville leie fra 23. januar til 11. februar, og fikk til svar at prisen for 19 netter ville bli 2.090 euro. Han ble bedt om å oppgi personalia og passnummer for at bestillingen skulle gjennomføres.
Det gjorde han, og fikk tilsendt en kontrakt som skulle signere og returnere sammen med en bekreftelse på betaling.
– Jeg skulle få ti prosent avslag på leieprisen hvis jeg betalte hele beløpet pluss et depositum på 600 euro i forskudd, forteller han.
Depositumet skulle han få tilbake når han sjekket ut.
Signerte og betalte
Bratsberg syntes kontrakten så tilforlatelig ut, så han signerte og overførte 2.481 euro til en bankkonto i Madrid. Kontoen er registrert på en privatperson med samme navn som er oppgitt i e-postene.
2. november kom det en bekreftelse på bestillingen var registrert og pengene mottatt. I kontrakten står to personnavn oppført som eiere og forvaltere av eiendommen. Adressen dere er oppgitt til Tenerife.
Canariajournalen har Bratsberg tatt rede på at nettsiden rental-canaryislands.com er registrert sommeren 2016 på et annet navn, en kvinne som også har oppgitt en adresse på Tenerife.
Tok ikke kontakt da de skulle
Utleierne skriver også at de skulle kontakte Bratsberg en uke før han skulle flytte inn i leiligheten for å gi ham flere detaljer. Det skjedde imidlertid ikke.
Det var da Bratsberg oppdaget at nettsidene ikke lenger fungerte, og at det ikke gikk an å få kontakt med utleierne på telefon eller e-post.
– Et par dager før vi skulle inn i leiligheten gikk jeg over til Monte Marina for å sjekke om bestillingen lå inne, men de hadde ikke registrert noe. Da forsto jeg at jeg var blitt lurt.
Med så kort tid på seg klarte ikke Bratsberg å ordne noe annet alternativ enn et en uke langt opphold i en eksklusiv Anfi-leilighet i Tauro. Den måtte han punge ut 20.000 korner for.
– Siden oppholdet ble forkortet, måtte vi også endre flybillettene tilbake til Norge. Hvis jeg tar med pengene jeg ble fralurt, oppholdet i Tauro og merkostnaden med flybillettene, kostet den ene uka meg 50.000 kroner, sier han.
Bratsberg vurderer nå å gå til anmeldelse av saken.
Svarer ikke på henvendelser
Canariajournalen har forsøkt å ringe flere telefonnummer og e-post-adresser for å få kontakt med firmaet og personene som Bratsberg bestilte oppholdet i Marina Azul fra, men telefonnumrene ser ut til å være ute av drift og det er ingen respons på e-postene. Vi har ikke lyktes i å få kontakt.
Nettsiden rental-canaryislands.com viser kun meldingen "Forbudt. Du har ikke tilgang på denne serveren" når man forsøker å gå inn fra Spania.
Google-bufferen for nettsiden avslører imidlertid at det ble tilbudt over 50 turistleiligheter for utleie før siden ble utilgjengelig, deriblant leiligheten som Petter Bratsberg forsøkte å leie.
Tilbudet omfattet leiligheter i Arguineguin, Maspalomas, Patalavaca og Playa del Ingles på Gran Canaria, og Costa Adeje, Callao Salvaje, Las Americas, Los Cristianos og Playa El Duque på Tenerife.
Hvis du befinner deg i Norge og slår inn den samme nettadressen, rental-canaryislands.com, fungerer imidlertid sidene, men utleierne gir ingen respons på våre henvendelser.
Kjent metode
Tidligere tilfeller av slik svindel viser at det er vanlig at svindlerne stjeler bilder på internett som de bruker i falske annonser på sine egne nettsider, som kan se temmelig profesjonelle ut.
I andre tilfeller tilbyr de utleie av leiligheter som faktisk fins på utleiemarkedet, men uten at eierne av leilighetene er klar over det.
En fellesnevner er at det er umulig å få kontakt med utleierne etter at pengene er betalt.
Arrestasjoner i desember
Spansk politi gikk i september 2016 ut med en advarsel om at denne typen svindel var økende.
I desember arresterte spansk politi 20 personer som skal ha bedrevet svindel med utleie av turistleiligheter på Kanariøyene og Balearene via internett.