Butikksvindlerne på Gran Canaria slo til igjen: Svenske og nordmann ble rundlurt
Christian Holst (66) fra Malmø hevder at han ble fralurt cirka 24 000 svenske kroner i en butikk i Puerto de Mogan 6. januar. Mette Johannesen (53) fra Førde sier hun ble fralurt 27 000 norske kroner i Puerto Rico 4. januar.
Begge ble svindlet i butikker som allerede er i politiets søkelys, og det er gjort arrestasjoner i minst en av butikkene løpet av 2017, etter det Canariajournalen kjenner til.
Det ser ikke ut til å være til hinder for at svindelen fortsetter som før.
Skulle betale 100 euro – ble fralurt 2400 euro
6. januar, dagen før Cristian Holst skulle reise hjem igjen til Sverige fra en ferie på Gran Canaria, ble han i en butikk som ligger i havnen i Puerto de Mogan tilbudt et nettbrett for 100 euro.
Da han kom hjem 7. januar, oppdaget han at kredittkortet var belastet to ganger. En gang for 1400 euro av et selskap som ifølge bankutskriften heter Give N Tik, og en gang for 995 euro av et selskap som det står heter New Digital.
Det som skulle koste 100 euro endte dermed på nesten 2400 euro. Dette fremgår av en bankutskrift som Canariajournalen har fått en kopi av.
Betalte først varen i en butikk, ble svindlet i en annen
– De skulle kostnadsfritt endre språket til svensk og fikse internettilgang, og vi skulle treffes klokken 19 den 6. januar for å hente varen. Vi ble hentet til en annen butikk, en klokkebutikk ved torget midt imot Venezia hotell i Puerto de Mogan. Der møtte vi to personer, forteller Holst.
Den ene av personene snakket norsk og fortalte at han hadde norsk mamma og spansk pappa, ifølge Holst. Den andre ble presentert som hans bror.
Holst ble fortalt at han måtte betale fire euro per måned for å få internettilgang, og dette måtte betales med kredittkort. Den månedlige betalingen kunne avsluttes når som helst, ble han fortalt.
Slapp ikke kortet ut av syne
– Da fikk de kortnummeret på mitt Mastercard. Jeg og fruen satt midt imot ham mens han skrev ned nummeret og hadde kortet i sikte hele tiden.
Holst hevder at han ikke har benyttet kortet i noen av butikkene og ikke slått inn pin-koden. Han signerte imidlertid et papir som det skal ha blitt sagt at var en garanti som måtte signeres for å være gyldig.
I etterkant virker alt dette å ha vært veldig planlagt, sier Holst. Alle i butikken så etter hans mening ut til å vite hva som var på gang.
– Det kjennes som om det er en mafia. Det som gremmer meg mest er at jeg ikke fattet mistanke når det var så mange merkelige hendelser, for eksempel at vi skulle treffes før hjemreisen. Vi kunne heller ikke bruke varen før det var gått 24 timer. Hvor dum kan man bli!
Holst forteller om en annen merkverdighet: Etter at de kom tilbake fra klokkebutikken var konas mobiltelefon sim-sperret, uten at hun selv hadde gjort det.
– Kan man sperre noens sim-kort bare man har telefonnummeret? spør han. Dagen etter var sim-kortet låst opp igjen.
Vurderer å reise tilbake for å anmelde
Han har anmeldt saken til politiet i Sverige, som har henlagt den fordi det skjedde i Spania, opplyser han. Banken nekter å erstatte tapet ettersom de hevder at kort og kode ble benyttet.
Han har forsøkt å ringe og sende e-post til selgeren, men får ingen respons. Nå vurderer han å reise tilbake til Gran Canaria for å anmelde svindelen.
– Jeg føler meg så dårlig på grunn av det som har hendt, og er villig til å reise ned igjen og peke ut de ansvarlige og butikkene, koste hva det koste vil, sier han.
Fikk rabattkort i havnen
Mette Johannesen (53) fra Førde var på ferie i Arguineguin sammen med Gudmund Aase (59), og tok en dagstur til Puerto de Mogan med båt den 29. desember, forteller hun.
I havneområdet i Puerto de Mogan kom en mann bort til dem med et kort som skulle gi rabatt ved kjøp i en elektronikkbutikk.
– Men da måtte vi være med en kjapp tur inn på butikken, forteller Johannesen.
Kjøpte videokamera
En av dem gikk inn mens den andre ventet på utsiden. Det tok imidlertid lang tid, og den som ventet gikk inn for å sjekke hva som skjedde.
– Da var forhandlingene i full gang. Selgeren var svært pågående for å få solgt ett videokamera.
Paret betalte 65 euro for kameraet. Da de var ferdige med handelen, ba de om å få et eksemplar som ikke var brukt til demonstrasjon og en kvittering på handelen, forteller Johannesen.
– Det var ok, sa de, vi måtte bare være med sønnen bak på ett rom bak i butikken, hvor han da skulle demonstrere bruken av kameraet.
Ble prakket på et kamera til
Personen på bakrommet skal ha tatt frem et annet kamera som skulle være mye bedre enn det første.
– Han begynte å forhandle selv om vi nektet plent. Vi sa at vi ville ha det kameraet som vi hadde betalt for. Da ble han mer hissig og pågående, og begynte å forhandle pris. Vi ble mer og mer frustrerte over situasjonen i og med at den siste båten tilbake til Arguineguin gikk om 20 minutter.
Selgeren ga seg imidlertid ikke, og til slutt betalte de 140 euro for kamera nummer to for å komme seg vekk.
Måtte vente en uke på oversetting av bruksanvisning
Da de hadde betalt, fikk de høre at de ikke kunne få med seg kameraet med en gang fordi selgeren måtte oversette bruksanvisningen fra spansk til norsk. Han skulle komme til hotellet en uke senere og levere kameraet og utfylte papirer i resepsjonen, ble de angivelig fortalt.
– Normalt sett ville vi ha ventet på kvitteringen, men vi måtte løpe for å nå båten tilbake. Jeg tror ikke at han hadde akseptert det heller, sier Johannesen.
Måtte bli med til annen butikk i Puerto Rico
En uke senere ringte selgeren, men nå ba han dem om å komme til en butikk i Puerto Rico for å ordne med garanti og andre papirer.
– Vi protesterte høylytt, men han sa at vi måtte bli med ham fordi han blant annet måtte inn på systemet til Google og sånt. Han garanterte at dette ikke ville ta mer enn 25 minutter, at dette var en form for service, og at vi kunne stole på ham 100 prosent.
De ble med, og i butikken skal selgeren ha forsøkt å bygge opp tillitt med mye smiger og en liten laptop som de fikk i gave.
Han tok ifølge Johannesen frem et slags elektronisk kort som de skulle få, men de måtte betale 79 euro med Mastercard for å få det registrert, skal han ha sagt.
Skyldte på problemer med internettilgang
– Vi tastet inn koden for å få betalt. Da dette var gjort sa han at wifi ikke virket og tok en annen terminal mens vi hadde kortet. Han må ha overført beløpet til den andre terminalen mens han sto med ryggen til oss og tastet inn et annet beløp enn det vi trodde vi hadde betalt.
Selgeren forlot deretter angivelig rommet for å pakke varene, kom tilbake med en godt forseglet pakke, og opplyste at kvitteringer og garantier var lagt i pakken.
– Det eneste jeg skrev under på var garantien på kamera og laptopen, som han sa var nødvendig.
Ble belastet cirka 27 000 kroner
Det norske paret var trette etter en utmattende seanse. Selgeren bestilte taxi og skal ha gitt beskjed om at de ikke måtte slå på mobiltelefonen de nærmeste 24 timene fordi det ville ødelegge koblingen mot Google.
– Det hørte vi ikke på, og slo på telefonen. Da oppdaget vi at nettbanken var slettet. Vi koblet nettbanken opp igjen og gikk inn for å sjekke. Da så vi at det var to beløp under reservasjon som ikke kunne stoppes. Ett på 16 830 kroner og ett på 9855 kroner. Vi sperret Mastercardet med en gang.
Til sammen betalte Johannesen nesten 27 000 norske kroner for en handel som skulle koste cirka en tidel av dette.
Canariajournalen har fått kopier av bankutskrifter som bekrefter at beløpene er belastet til et firma med navn Mypos Excurciones med adresse Lomo Quibre, som ligger i Puerto de Mogan.
Johannesen har fått vurdert utstyret i Norge til en verdi av 2000 kroner.
– Det viste seg at det var gamle modeller, sier hun.
Avslag av banken
Saken er politianmeldt i Norge, men henlagt på grunn av bevisets stilling. Banken hever ifølge Johannesen at det er tastet inn pin-kode to ganger, og gir avslag på reklamasjon, men Jonannesen er sikker på at det bare ble gjort en gang.
– Vi har vært i kontakt med Finansklagenemnda, og de tar saken, sier hun.
Nordmennene Norvald Erlandsen og Else-Brith Espegard, som tidligere ble svindlet i de samme butikkene som Holst og Johannesen, fikk også avslag fra bankene. Erlandsen fikk i tillegg avslag i Banklagenemnda.
Selskapenes navn fins ikke i bedriftsregister
Canariajournalen har ikke fått treff på selskapene som er nevnt med navn i denne artikkelen ved søk forretningsregister og telefonkataloger. De kan være registret under andre navn enn det som fremgår av betalingsoversikter.
Butikknavn er ofte heller ikke i samsvar med navnet på selskapene som eier butikkene, og fins ofte heller ikke i register.
Det er derfor vanskelig å finne kontaktinformasjon til de som står bak bedriftene. Svindelofrene i de to tilfellene vi omtaler her har imidlertid fått opplyst både telefonnummer og e-post-adresser på to personer som de hevder utførte salget.
Benekter kjennskap til svindel
Canariajournalen forsøkte å ta kontakt med rette vedkommende med hjelp av disse kontaktopplysningene slik at de kan gi tilsvar til påstandene om svindel.
På telefonnummeret som var oppgitt som kontakttelefon for personen som Holst kjøpte varer av, svarer en person som sier han jobber for elektronikkbutikken Capitan Mogan, som ligger i havneområdet i Puerto de Mogan.
Han hevder at han ikke kjenner til personen som vi spør etter, det vil si navnet som selgeren ga Holst, og at han ikke har kjennskap til noen svindel som er utført i butikken hvor han jobber.
Når han får opplyst navnene på de to selskapene som fremgår av bankutskriften til Holst, Give N Tik og New Digital, benekter han at han kjenner til noen av disse.
Mannen sier at han skal ta rede på hvem selgeren og selskapene vi spør om er, og kontakte Canariajournalen igjen. I skrivende stund har han ikke tatt ny kontakt.
Gjenkjenner svindler på bilder
Mette Johannesen og Gudmund Åse har blitt vist bilder av personer som jobber i Capitan Mogan i Puerto Rico, og kjenner igjen personen som de hevder har svindlet dem på fire av bildene.
De hevder at det er samme person som hadde med terminalene og utførte svindelen i butikken i Puerto Rico, der de hentet kameraene.
– Det var han som også skrev opp telefonnummeret og e-post-adressen som vi fikk, sier Johannessen.
Dette er det telefonnummeret og den e-posten som Canariajournalen senere forsøkte å kontakte vedkommende på, men ikke fikk respons. Mannen som svarte på telefonnummeret som Christian Holst fikk oppgitt, et helt annet nummer, svarte imidlertid at han jobbet på Capitan Mogan da Canariajournalen ringte.
Begge numrene har med andre ord tilknytning til denne butikken.
Christian Holst har også identifisert to personer i den samme butikken fra bilder.
Etterforskning pågår etter tidligere svindler
Canariajournalen har skrevet en rekke artikkel om svindel i flere elektronikk- og krimskrams-forretninger på disse to turiststedene.
Både dansk og norsk TV3, sistnevnte med assistanse fra Canariajournalen, har laget tv-program om det i henholdsvis 2016 og 2017.
Det norske tv-teamet fra programserien Svindeljegerne ble til og med fysisk angrepet i butikken hvor Mette Johannesen hevder å ha blitt lurt, Future Shop ved havnen i Puerto Rico.
Arrestasjoner og rettssaker stopper ikke svindelen
Til alt overmål har spansk politi foretatt arrestasjoner i Future Shop så sent som i oktober. Politiet var der også da den norske kvinnen Else Brith Espegard (64) fra Torpo anmeldte svindel i februar i fjor.
Arrestasjoner ble foretatt i Espegard-saken, og en innledende rettshøring ble holdt, en såkalt hurtigrettssak. Nå venter hun på at saken skal komme opp i retten. Likevel fortsetter bedrageriene fra den samme butikken, ett år etter at Espegard ble svindlet.
I et forum om elektronikksvindel i Puerto de Mogan på reiseportalen Trip Advisor er det omtalt svindel i Future Shop i Puerto Rico senest i desember 2017, og flere andre butikker i Puerto de Mogan og Puerto Rico er nevnt. Tråden ble startet i mars 2016.
Canariajournalen følger Espegard-saken helt frem til avslutning.
Christian Holst har på sin side blitt svindlet i den samme butikken som en annen nordmann, Norvald Erlandsen fra Egersund, ble svindlet i Puerto de Mogan, og hvor en rekke andre skandinaver tidligere har hevdet at de er blitt svindlet.
Erlandsen venter også for tiden på at rettssaken skal komme opp på Gran Canaria, 14 måneder etter at svindelen skjedde, og har vært i et innledende rettsmøte.
Svenske Gertie Karlström fra Gotland fra Gotland har også blitt svindlet i den samme butikken.
Følger samme modus operandi gang på gang
Oppleggene for svindelen er temmelig likt fra tilfelle til tilfelle, med små variasjoner:
Et elektronikkprodukt blir tilbudt til en attraktiv pris. Kjøp blir gjennomført, men kunden blir ofte forsøkt overtalt til å kjøpe et annet elektronikkprodukt også, som regel på bakrommet i butikken i en utmattende prosess som kan vare i opptil et par timer.
I tillegg er det ofte en tjeneste som skal utføres slik at varene må hentes på et senere tidspunkt.
Ekspeditøren tar rede på når kjøperen skal reise hjem, og sørger for at produktet ikke kan leveres før hjemreisedagen eller sent dagen før, ofte under påskudd av at nettbrett må konfigureres til kjøperens språk eller at bruksanvisning skal oversettes først.
Opplegg for å unna anmeldelser
Hensikten er at svindelen ikke skal oppdages før kjøperen er tilbake i sitt hjemland. De må nemlig reise tilbake til Gran Canaria for å få anmeldt saken.
Det er det nesten ingen som tar seg bryet med å gjøre på grunn av ekstrakostnadene, tidsbruken og usikkerheten om utfallet, samt språkbarrieren.
Dermed slipper svindlerne unna uten problemer med politiet gang på gang.
Det er oftest når kjøperen vender tilbake for å hente produktet, i noen tilfeller i en annen butikk enn der det ble kjøpt, at svindelen blir gjennomført.
Belaster kortet med alt for høyt beløp – og flere ganger
Selve svindelen blir gjort ved at selgerne krever betaling med kort og nekter kontantbetaling under diverse påskudd. Kredittkortet eller betalingskort blir så belastet for et langt større beløp enn avtalt, og som regel blir det belastet flere enn en gang uten at kjøperen er klar over det.
I flere tilfeller har selgeren påstått at det er problemer med betalingsterminalen eller internettforbindelsen for terminalen, og har byttet til en annen terminal etter at pin-koden er slått inn på den første terminalen.
Hevder at de bare slår pin-kode en gang
Flere av svindelofrene hevder at de kun har slått pin-kode en gang, at beløpet som vistes i displayet var det som var avtalt, og at de ikke har sluppet kortene ut av syne.
Hvordan svindlerne klarer å trekke et annet beløp, og hvordan de klarer å belaste kortene flere ganger, er foreløpig ukjent.
Distraksjon av kjøperne i betalingsøyeblikket er blitt brukt i alle tilfellene Canariajournalen kjenner til: Det strømmer på med flere ekspeditører samtidig som avleder oppmerksomheten ved blant annet å stille spørsmål, smigre, tilby mat og drikke osv.
Mange foreller at de har blitt helt utmattet av all pågangen, har følt seg fanget, noen ganger truet, og til slutt har betalt for å slippe ut av butikkene.
Etter det Canariajournalen kjenner til, er en av personene som politiet har pågrepet det siste året innehaver av fem-seks slike butikker. Det er nå Policia Nacional på Gran Canaria som etterforsker de fleste saken som Canariajournalen kjenner til.
Guardia Civils råd for å unngå å bli svindlet
Guardia Civil på Gran Canaria har følgende råd å gi når du blir utsatt for butikksvindel:
- Det er svært viktig at forholdet blir anmeldt til politiet, selv i tilfeller der problemet blir løst før politiet blir kontaktet.
- Ta vare på mest mulig informasjon. Det er essensielt at du beholder kvitteringer og fakturaer og ber banken eller kredittinstitusjonen om utskrift av belastningene hvis du har brukt kort til å betale.
- Hvis betaling skjer med kort, skal forretningens personell gjøre transaksjonen foran kunden. Du må aldri slippe kortet ut av syne.
Forbruker Europa anbefaler å bruke kredittkort, ikke debetkort, i utlandet og på nettet. Betaling med debetkort faller utenfor den beskyttelsen som finansavtaleloven gir ved bruk av kredittkort.
Gudmund Aase og Mette Johannesen viser frem varer som de hevder de fikk med i en forseglet pose fra en butikk i Puerto Rico hvor de hevder å ha blitt svindlet. Foto: Privat