Butikksvindel på Kanariøyene må anmeldes med personlig oppmøte hos politiet

På forespørsel fra Canariajournalen opplyste Guardia Civils presseavdeling i januar at svindel ved kjøp av nettbrett, mobiltelefoner og kamera i småbutikker i Mogán kommune sørvest på Gran Canaria kan anmeldes via e-post, men trakk det snart tilbake. OPPDATERING 17.01.19: Guardia Civil har gitt kontrabeskjed.

Guardia Civil krever personlig oppmøte ved anmeldelser av butikksvindel og andre kriminelle forhold. Foto: Guardia Civil

Etter at artikkelen om dette ble publisert kom det kontrainformasjon fra Guardia Civil som sier at det ikke fungerer å anmelde via e-post likevel.

Hundrevis av skandinaver har opp gjennom årene blitt svindlet i slike butikker i Puerto Rico og Puerto de Mogán.

De fleste oppdager ikke svindelen før de kommer hjem fordi de betaler med kort samme dag eller dagen før de reiser tilbake, hvilket svindlerne bevisst legger opp til.

Enkelte har blitt svindlet for beløp helt opptil 100.000 kroner.

Politianmeldelser i Skandinavia blir henlagt

Mange forsøker å anmelde svindelen hjemme i Skandinavia, men ingen av de tilfellene Canariajournalen kjenner til har ført til noe annet enn henleggelse fra politiet.

Banker og kredittkortutstedere nekter også så godt som alltid å dekke tapene, etter det Canariajournalen kjenner til. Noen få har fått dekket tap på kredittkort etter å ha gått videre til Finansklagenemnden.

Guardia Civil i Puerto Rico etterforsker en lang rekke slike svindler, og har siden 2015 pågrepet 37 mistenkte svindlere i Mogán kommune, skriver de i en pressemelding fra desember.

Problemet er bare at nye folk overtar butikkdriften etter hvert som folk blir arrestert og fortsetter som før, ofte med nytt navn på butikken og ny innehaver.

Har måttet anmelde med personlig oppmøte 

Politiet krever personlig oppmøte og identifisering på politistasjon på Gran Canaria når anmeldelser skal leveres.

Hvis ikke dette gjøres, kan de ikke gjøre noe med saken, har de hevdet overfor Canariajournalen tidligere.

Mange utenlandske turister som har blitt svindlet kvier seg imidlertid for å ta kostnadene, tidsbruken og usikkerheten med å reise tilbake til Gran Canaria for å anmelde svindelen. Derfor er det svært få anmeldelser som kommer inn i forhold til det store antallet svindeltilfeller som skjer.

Etterforskerne kaller svindelen for "Timo de la tablet", "Nettbrettsvindel", men en del blir også svindlet på samme måte ved kjøp av mobiltelefoner og kamerautstyr.

Canariajournalen følger tett på to saker der nordmenn har blitt svindlet. Status per i dag i begge sakene er at de venter på at rettssak skal berammes. Nå har de ventet i snart to år.

Slik er svindelopplegget

  • Utenlandske turister tilbys nettbrett eller et annet elektronikkprodukt til en lav pris i elektronikk- og krimskrams-butikker (basarer).
  • Som regel tar selgerne rede på når turistene skal returnere til sine hjemland, og påstår deretter at produktene må klargjøres på en eller annen måte og må hentes kvelden før hjemreisen eller om formiddagen på hjemreisedagen. Ikke gå med på dette! Det er ikke noe behov for noen form for klargjøring av slike produkter eller tilhørende tjenester.
  • Ofte vil svindlerne ha kopi av pass, hvilket det ikke er noen grunn til at de skal ha. Avbryt handelen hvis det blir bedt om passkopi. Se hvorfor i neste punkt.
  • Du kan bli bedt om å signere dokumenter under forskjellige påskudd, slik som at der er for garantiens skyld. Signér ingen ting med mindre du er helt sikker på hva som står i dokumentet og hva det er godt for og at det faktisk er dokumentet du signerer, ikke et tomt dokument som er lurt inn under. Avbryt handelen. Passkopi og signaturer vil svindlerne ha for å dokumentere i en eventuell etterforskning at kjøpene har gått riktig for seg.
  • Betalingen kan skje med kort eller kontant under det første butikkjøpet. Når varen skal hentes under det andre besøket, kreves betaling med kort under falske påskudd. Det er som regel da svindelen skjer.
  • Kortene belastes med et lang høyere beløp enn det som er avtalt, og blir som regel belastet flere ganger.
  • Kjøperne blir sterkt distrahert i betalingsøyeblikket for at de ikke skal oppdage svindelen.
  • De fleste oppdager ikke at de har blitt svindlet før de er tilbake i sine hjemland etter ferien.
  • Svært få orker å ta på seg bryet, usikkerheten, tidsbruken og kostnadene med å returnere til Kanariøyene for å anmelde forholdet til politiet. Anmeldelse i hjemlandet fører så godt som aldri til noe annet enn henleggelse.
  • Svært få får dekket tapet av kredittkortselskap eller banker.

Guardia Civils råd for å unngå å bli svindlet

Guardia Civil på Gran Canaria har følgende råd å gi når du blir utsatt for butikksvindel:

  • Det er svært viktig at forholdet blir anmeldt til politiet, selv i tilfeller der problemet blir løst før politiet blir kontaktet.
  • Ta vare på mest mulig informasjon. Det er essensielt at du beholder kvitteringer og fakturaer og ber banken eller kredittinstitusjonen om utskrift av belastningene hvis du har brukt kort til å betale.
  • Hvis betaling skjer med kort, skal forretningens personell gjøre transaksjonen foran kunden. Du må aldri slippe kortet ut av syne.

Forbruker Europa anbefaler å bruke kredittkort, ikke debetkort, i utlandet og på nettet. Betaling med debetkort faller utenfor den beskyttelsen som finansavtaleloven gir ved bruk av kredittkort.

Canariajournalens råd

Hvis et elektronikkprodukt, slik som nettbrett, mobiltelefon eller kamera, blir tilbudt på Kanariøyene til en pris som er betydelig lavere enn hva det koster i Skandinavia, er det grunn til å være ekstra mistenksom og forsiktig.

Slike produkter er normalt billigere i Norge, Sverige og Danmark, og det er ingen grunn til å tro at tilbud på slike produkter er bedre enn i Skandinavia.

Hvis du likevel vil eller må kjøpe slike produktet på Kanariøyene, så hold deg til større og mer kjente butikker som driver med slikt - disse finner du som regel ikke i de typiske turistområdene. Det er som regel lett å se forskjell på de seriøse og mindre seriøse butikkene hvis du er litt oppmerksom.

Her kjøper du trygt

Noen eksempler på trygge butikker ved kjøp av elektronikkprodukter på Gran Canaria:

  • Worten, som du finner i kjøpesenter i Las Palmas og Atlantico-senteret i Vecindario.
  • Carrefour i Vecindario (Atlantico-senteret).
  • Alcampo i Telde (ved siden av Ikea).
  • Media Markt i kjøpesenter i Las Palmas, kjøpesenteret Terrazamar i Telde (ved motorveien like sør for Las Palmas), og kjøpesenteret Los Alisios i utkanten av Las Palmas (nær vei GC-3).
  • Varehuset El Corte Inglés i Las Palmas sentrum.
  • Visanta i Las Palmas.
  • Crown (fotobutikk) i Las Palmas sentrum.
  • Møbel- og innbobutikken Conforama i Agüimes kommune (like ved motorvei GC-1).

Tags