Cruiseskip forurenser mye mer enn kjøretøy på Kanariøyene

I Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canariaslipper cruiseskipene ut mye mer svoveloksydforbindelser enn det kjøretøyene gjør.

Cruiseskip i Las Palmas. Foto: Canariajournalen

De to provinshovedstedene er blant de ti byene i Europa hvor SOx- og NOx-utslipp fra cruiseskip er størst i forhold til utslipp fra kjøretøy.

50 byer er med i undersøkelsen, som er basert på utslippstall i 2017 og er laget av organisasjonen Transport and Enviroment i Brüssel.

I absoluttte utslippsverdier er Spania, Italia, Hellas, Frankrike og Norge de mest utsatte landene i Europa for luftforurensning fra cruiseskip

I Las Palmas sliipper cruIseskipene ut nesten sju ganger så mye SOx som kjøretøyene, og i Santa Cruz de Tenerife over ti ganger så mye.

Barcelona er byen med det høyeste nivået av cruiseforurensning. I denne byen slipper disse fartøyene ut 32,8 tonn SOx sammenlignet med 6,8 ​​tonn utslipp forårsaket av kjøretøy.

På andreplass er Palma de Mallorca med 28,2 tonn SOx sammenlignet med 2,9 fra bilene.

Nummer tre på utslippstoppen er Venezia, med utslipp fra skip på 27 tonn og 1,3 fra kjøretøy.

Deretter er det en annen italiensk havn, Civitavecchia, etterfulgt av britiske Southampton.

Nummer srks er Lisboa, og på syvende er Santa Cruz de Tenerife. I denne havnen er SOx-utslipp fra cruiseskip15,6 millioner tonn, mens kjøretøyene slipper ut 1,4 tonn.

Neste posisjon innehar Marseille, med 15,2 tonn SOx fra cruiseskip og 4,1 fra kjøretøyets utslipp.

På niende er Las Palmas de Gran Canaria, med 14,2 tonn svoveloksydutslipp fra skip sammenlignet med 2,2 fra kjøretøy.

København er nummer ti på denne utslippstoppen.

Rapporten fra denne ikke-statslige organisasjonen studerer ikke bare utslippene av svoveloksyd (SOx), men også nitrogenoksyd (NOx), som er mest bekymringsfulle.

I dette tilfellet er rangeringen i samme rekkefølge, bortsett fra at Las Palmas de Gran Canaria ligger en posisjon foran Marseille.

NOx-utslipp fra cruiseskip er i Las Palmas 341,4 tonn. I Santa Cruz de Tenerife ligger det på 366,8 tonn.

Barcelona topper listen med 729,4 tonn NOx.

For nitrogenoksydutslipp er forurensningen av kjøretøy større enn for cruiseskip.

I Las Palmas de Gran Canaria er utslipprne fra kjøretøy 843,3 tonn, og i Santa Cruz de Tenerife 529,9 tonn. Barcelona er oppe i 2562,9 tonn NOx-utslipp fra biler.

Rapporten fra denne frivillige organisasjonen viser at sSOx-utslipp fra skip vil fortsatt være betydelig høyere i forhold til passasjervognflåten, selv etter innføringen av den globale svovelinnholdsgrensen for 2020 i maritim sektor.

Det pekes på flere løsninger for å redusere disse utslippene, inkludert landbasert strøm når skipene ligger i havn.Q

Dette er en teknologi som allerede har blitt konsolidert, og som har vist seg å fungere, og er i stand til å redusere den atmosfæriske forurensningen som genereres av skip som ligger i havner.