Øvelse i flystyrt på Gran Canaria

Alarmen går: Et Airbus 320-fly fra Heathrow i London med 150 passasjerer om bord styrter på Gran Canaria.

801-skvadronen (SAR-styrken) på Gran Canaria står sentralt i å lete etter det fiktive flyvraket etter den simulerte styrten. Foto: Hugo Ryvik.

Dette skrekkscenarioet skal utspilles på Gran Canaria en gang i perioden 5.-7. juni.

Heldigvis er det bare et simulert flystyrt, en øvelse kalt ”Canasar 2012”.

Hensikten er at redningsmannskap og andre involverte skal bli bedre egnet til å håndtere slike ulykker, og å avsløre eventuelle svakheter i systemet.

Virkelighetsnært

For at det skal bli mest mulig realistisk blir det nøyaktige tidspunktet øvelsen starter ikke bekjentgjort på forhånd. Alt skal foregå som om det var en ekte ulykke.

400 personer skal være involvert i øvelsen, som ledes av den kanariske redningsstyrken SAR (802-skvadronen), ifølge nyhetsbyrået Efe.

Alle sikkerhets- og redningsstyrker på Kanariøyene, Røde kors, flyplassoperatøren Aena, sykehus på Gran Canaria, myndigheter, en rekke statister og mange flere er involvert i øvelsen.

SAR-styrker fra Senegal, Marokko, Cape Verde, Tunisia, Jordan og Algerie skal delta som observatører.

Fly i trøbbel

Luftfartskontrollen (ACC) på Kanariøyene får en gang i løpet av 5.-7. juni en nødmelding over radio fra et fly fra det fiktive selskapet ”Phoenix Airways”, som er på vei inn for landing på Gran Canaria.

ACC varsler så koordineringssenteret for redningsoperasjoner (RCC) om flyets sist kjente posisjon.

Et nødsignal sendes ut via Cospas-Sarsat satellitten gjennom Kanariøyenes romsenter, som ligger i Maspalomas.

Signalet inneholder en bekreftelse på alarmen og en beskjed om hvor ulykken har skjedd.

Deretter aktiveres redningsmannskap til havs og på land som om det var en virkelig ulykke.

SAR har utført over 6500 redningsoperasjoner i løpet av de 55 årene styrken har vært aktiv på Kanariøyene. 4500 liv er reddet.

Tags