Passasjerer i ulykkesskipet på La Palma blir hentet med fly

De 1498 passasjerene i cruiseskipet Thomson Majesty, hvor det var en dødsulykke der fem av mannskapet mistet livet, blir fraktet fra La Palma med fly.

Thomson Majesty blir liggende i havnen på La Palma, og passasjerene blir fløyet hjem. Foto: Aea

Skipet skulle opprinnelig reist videre om ettermiddagen samme dag som ulykken skjedde, men ligger fortsatt i havnen i Santa Cruz de Tenerife.

Etterforskningen av ulykken er ikke ferdig.

Thomson melder på sine nettsider i dag at skipet blir på La Palma, og at de fortsetter å jobbe tett sammen med eierne av skipet, Louis Cruises, for å finne ut nøyaktig hva som skjedde.

Politiet og havnemyndighetene etterforsker også ulykken.

Cruiset er avlyst

De resterende tre dagene av syvdagerscruiset er kansellert.

De reisende blir tilbudt full refusjon av kostnadene for cruisedelen av reisen sin.

Fly fra Thomson Airways skal hente passasjerene på La Palma i dag og i morgen.

Thomson har satt sammen et spesialteam som skal assistere de som er berørt av ulykken.

Ubåtulykker skjer for ofte

– Dette er en trist og forferdelig ulykke, særlig fordi det skjedde under en øvelse som har til hensikt å sikre liv, sier Bjørn-Erik Kristoffersen, representant for International Transport Workers’ Federation i livbåtarbeidsgruppen til IMO Maritime Safety Committee, i en pressemelding.

Han peker på at disse ulykkene er altfor vanlige, og ulykken på La Palma viser at dette er et tilbakevendende problem.

Selv om det er for tidlig å kunne si den eksakte årsaken til ulykken, har sikkerheten under utsetting av livbåter vært i søkelyset i årevis, sier han.

Vil ikke ha mennesker i livbåtene

Nautilus International, et fagforbund for sjøfart, krever etter ulykken på La Palma at det ikke skal være mennesker i livbåtene under sikkerhetsøvelser.

Flere mennesker blir skadet og omkommer under livbåtøvelser enn hva som blir reddet av livbåter under faktiske ulykker, hevder forbundet

– Dusinvis av dødsfall har skjedd de siste årene kun på grunn av disse øvelsene.

De er farlige fordi de utføres på stor høyde, med utstyr som er forskjellig fra skip til skip, og med dårlige bruksanvisninger som ofte er skrevet på språk som besetningen ikke forstår, sier Andrew Linington, kommunikasjonssjef på Nautilus International i en pressemelding

Ulykken på La Palma

Om morgenen den 10. februar ble det holdt en ubåtøvelse i Thomson Majesty som gikk galt. En vaier som holdt livbåten røyk, og den falt i havet fra 20 meters høyde.

Åtte personer var om bord. Fem ble drept og tre ble skadd.

Tags