Over en halv million mennesker ba om hjelp fra nødetatene i 2019
I fjor fikk nødsentralen på Kanariøyene, CECOES 1-1-2, henvendelser fra 512 794 personer.
40 prosent av disse var i en akutt nødsituasjon der liv eller eiendom var i fare, skriver nødsentralen i en pressemelding.
Denne typen henvendelser økte med fem prosent fra 2018.
1-1-2 Canarias har et flerspråklig assistansesystem, for å kunne betjene både den spanske befolkningen og de mange utenlandske turistene.
Det snakkes engelsk, tysk, fransk og italiensk, og eksterne tolker benyttes ved behov for å kommunisere på 40 forskjellige språk.
13 054 samtaler ble holdt på andre språk enn spansk i fjor. Nesten 72 prosent av disse gikk på engelsk.
223 758 henvendelser kom fra Tenerife, 277 908 fra Gran Canaria, 32 465 fra Lanzarote, 24 293 fra Fuerteventura, 16 095 fra La Palma, 6815 fra La Gomera, 4386 fra El Hierro og 426 fra La Graciosa.