Oppretter etterlengtet rådgivningspanel for små og mellomstore bedrifter
Kanariøyenes regjering, i samarbeid med den spanske stat, opprettet onsdag et rådgivningspanel for små og mellomstore bedrifter. Panelet skal hjelpe til med strategisk og kommersiell markedsføring av bedrifter på Kanariøyene.
Panelet er startet i forbindelse med en forpliktelse som er inkludert i det økonomiske finansregimet REF.
Det nye rådgivningspanelets målsetting er å lete etter nye aktuelle markeder, i tillegg til å fremme internasjonalisering av små og mellomstore bedrifter på Kanariøyene.
Panelet erstatter det eksisterende rådgivningspanelet for fremming av handel med Vest- Afrika (Capcao).
I en presseuttalelse vektlegger handelsminister Xiana Méndez det å "utvide horisonten" utover for eksempel EU og Vest-Afrika, som er de tradisjonelle markedene for Kanariøyene.
Hun påpeker at kanariske selskaper også burde se på mulighetene for utvidelse til Latin-Amerika, Nord-Amerika, Asia og Midt-Østen, i tillegg til å søke etter nye "dynamiske" velstandsgenererende markeder.
Hun sier videre at eksport og tiltrekking av investorer vil være en vekstmotor når pandemien er over.
Dette er noe rådgivningspanelet vil prioritere, samtidig som de vil fremme samarbeid mellom ulike administrasjoner.
Méndez påpeker at det vil finnes støtte og beskyttelse tilgjengelig for selskapene.
Hun ser et enormt potensial innen den audiovisuelle sektoren med enorme reisemuligheter.
Turismen vil fortsette å være øyenes største næring fordi den er med på å gi liv til resten av økonomien.
Hun legger videre til at når man kommer til det punktet at alt åpner opp igjen, vil man se økt etterspørsel og en økning i ansettelser.
“Det er en næring som må ivaretas, regjeringen vet dette, og det er derfor de støtter næringen direkte” poengterer Méndez.
Det er viktig med en diversifisering av økonomien siden turistnæringen er sårbar for et slikt sjokk som koronaviruset har forårsaket.
På bakgrunn av dette mener hun at man må satse på industrien.
Som eksempel nevner hun aktiviteter relatert til astronomi som kan synliggjøre øygruppen internasjonalt. Staten har derfor tilbudt støtte til promotering av observatoriene.
Politisk rådgiver for økonomi, kunnskap og arbeid, Elena Máñez, kommenterer at dette nye panelet vil forsterke og koordinere handlingene med staten.
I og med at avstandene og oppdelingen av området vanskeliggjør internasjonalisering, er det viktig med god koordinering og oppfølging.
Hun forteller at 7200 kanariske bedrifter opererer utenlands, og bare 1000 av disse på jevnlig basis, og at det derfor fortsatt er en vei å gå.
Et eksempel er kanariske bananer som promoteres i andre land på leting etter nye markeder, og at kanarisk vin selges via Amazon.
"Vi kommer til å intensivere arbeidet i et komplekst, kritisk år, med høy usikkerhet", legger hun til.
En fornyelse av avtalen med departementet for industri, turisme og handel er i fullføringsfasen, og øker fra 500.000 til 1 million euro.
Midlene er dedikert til støttekampanjer for bestemte sektorer og produkter, spesielt innen matprodukter fra landbruket.
Den den største utfordringen for små og mellomstore bedrifter i etterkant av pandemien vil være den digitale overgangen, og å gjøre øygruppen til et sted for digitalt entreprenørskap, avslutter Máñez.
Det nye panelet har fått navnet Consejo Asesor Promoción Estratégica y Comercial de Canarias.