Forbruket har falt 15,2 prosent på Kanariøyene

Fra 2007 til 2014 har folks private forbruk på Kanariøyene gått ned med 15,2 prosent, viser konsumentbarometeret til Barclaycard-ISE. som ble presentert i dag.

Folk i Spania kjøper vesentlig mindre smykker, møbler, klær og sko enn for sju år siden. Foto: Hugo Ryvik

I 2014 var forbruket per person 8906 euro i gjennomsnitt per år på Kanariøyene, hvilket er det laveste i hele Spania.

Bare på Balearene har det vært en større nedgang i personforbruket. Der falt det med 16,5 prosent.

8,6 prosent ned i Spania

I hele Spania har det gjennomsnittlige forbruket gått tilbake med 8,6 prosent i kriseårene til et gjennomsnitt på 10 760 euro i året etter en oppgang på 0,8 prosent i 2014.

Mindre til smykker og klær

Det folk har kuttet mest i, er innkjøp av smykker, som de brukte 57 prosent mindre på i 2014 enn i 2007 i Spania.

Deretter følger møbler og husholdningsartikler med minus 37 prosent, klær og sko med minus 29 prosent, restauranter med minus 24 prosent, flyreiser og hotell med minus 17 prosent, kosmetikk og personlig hygiene med minus 10 prosent, og mat og drikke med minus 3 prosent.

Mer til utdanning

Folk har brukt betydelig mye mer på utdanning. Her har forbruket har gått opp med 37 prosent.

Utgiftene til vann, gass, strøm og telefon har økt med 21 prosent, og helseutgifter med 13 prosent.

Mest til mat og drikke

Konsumentbarometeret viser også at 33 prosent av utgiftene går til mat og drikke for de som er over 65 år gamle, 22 prosent for de som er under 30 år gamle, og 26 prosent for de som er mellom 30 og 65.

Dette er den største utgiftsposten for alle grupper.

Yngre går mer på restaurant

De under 30 bruker mest på restaurantbesøk, som utgjør 19 prosent av deres forbruk. For de som er over 65 utgjør det 9,6 prosent.

10 prosent av utgiftene går til klær og sko forden yngste og mellomste aldersgruppen, 7,2 prosent for den eldste.

Den yngste gruppen bruker mest på drivstoff, flyreiser og hotell, og den eldste bruker mest på helse, vann, gass, personlig hygiene og telefon.

Husholdninger som tjener under 1000 euro i månedene har den høyeste andelen av forbruket på mat og drikke med 36 prosent. Andelen er 28 prosent for de som tjener mellom 1000 og 3000 euro, og 22 prosent for de som tjener over 3000 euro.

For de som ligger i den høyeste inntektsgruppen, utgjør restaurantbesøk 17 prosent av forbruket. De i midten bruker 14 prosent på restauranter, og de i den laveste inntektsgruppen 9 prosent.

Tags