Nordmenn vil ikke fly mindre selv om de vet at fly er klimaverstinger

Nordmenn flest kjenner til at fly har store utslipp av klimagasser, men er likevel ikke villige til å fly mindre, viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt om velferdsverdien av private flyreiser til utlandet.

Nordmenn er lite villige til å kutte ned på flyreiser på grunn av den negative klimaeffekten. Foto: Hugo Ryvik

Hvis du tar en flytur fra Norge til Thailand, står du for utslipp av 2,2 tonn CO2-ekvivalenter, like mye som en bil slipper ut over et helt år.

På en flytur til London, er utslippene du står for som flypassasjer 500 kilo CO2-ekvivalenter, hvilket tilsvarer tre måneders bilkjøring.

Hvor mye det blir på en flytur til Kanariøyene er ikke nevnt i rapporten, men en beregning basert på det gjennomsnittlige utslipp for fly per personkilometer tilsier at en flytur til Kanariøyene vil gi godt over ett tonn i utslipp, tilsvarende et halvt års bilkjøring.

1220 nordmenn intervjuet

Et representativt utvalg på 1220 nordmenn er intervjuet online om ferie- og fritidsreiser med fly til utlandet i arbeidet med rapporten, skriver instituttet i en pressemelding

Rapporten er laget på oppdrag fra Avinor. Den viser at det er sammensatte motiver for å reise med fly.

Det er relativt få av de spurte som mener at opplysninger om reisen klimaeffekt vil påvirke avgjørelsen om å gjennomføre. Over halvparten svarer at den negative klimaeffekten ikke har noen betydning for hyppigheten av reiser.

Dette er nordmenns hovedgrunner for å ta flyreiser

  • Avkobling – å komme seg bort, komfort, sol og varme
  • Natur- og kulturopplevelser – fysiske aktiviteter og å lære noe nytt
  • Private grunner – flere besøk og vedlikehold av sosiale kontakter
  • Shopping og uteliv – underholdning

Nesten ingen kjøper klimakvoter

Få av de intervjuede svarte at de gjør klimatiltak til daglig som de føler kan veie opp for de negative klimaeffektene av å fly.  Noen kildesorterer og lar være å kaste mat, andre bruker egne handleposer i butikken, og noen holder innetemperaturen hjemme på cirka 20 grader eller lavere.

Det er få som er villige til å boikotte selskaper som de tror belaster miljøet, få som lar være å kjøre til jobben eller ti skolen, og få som kjøper miljøvennlige varer hvis de er dyrere.

Svært få pleier å kjøpe klimakvoter når de skal reise med fly.

Total står internasjonale flyreiser for en liten andel av de totale klimagassutslippene, men for hver passasjer er det en stor effekt, slås det fast i rapporten.

Syns det er rimelig

Mange av de spurte syns det er rimelig å fly, og flere viser også villighet til å betale relativt mye mer for flyreisene.

Tags