Miljøorganisasjon vil ha forbud mot drivstofftype for skip

Greenpeace krever at Spania innfører forbud mot den oljetypen som den sunkne tråleren Oleg Naydenov benyttet som drivstoff, og som er vanlig å bruke til drivstoff i skip.

Oljeutslipp ved Gran Canaria fra den russiske tråleren Oleg Naydenov. Foto: Greenpeace

I dag er det én måned siden skipet sank på 2700 meters dyp 27 kilometer utenfor Maspalomas på Gran Canaria. Tråleren lekker fortsatt olje.

Tettejobb starter nå

I dag starter det norske selskapet Otech Marine Services arbeidet med å tette lekkasjene fra tråleren med hjelp av to fjernstyrte undervannsroboter.

Det er funnet åtte lekkasjepunkter, og det er usikkert hvor lang tid tettejobben vil ta.

Oljen som lekker ut har flytt i land på en rekke strender på Gran Canaria og skadet fugler og skilpadder. 43 kilometer kystlinje er forurenset. Den er tungtflytende, seig, klebrig, illeluktende og vanskelig å fjerne. Dessuten er den giftig.

Greenpeace ba i et møte på onsdag utviklingsminister Ana Pastor om å forby denne typen olje fordi den er giftig, og gjør stor skade på miljøet.

De la også vekt på at det viktigste nå er å få tømt Oleg Naydenov for olje så snart som mulig.

Fyringsolje nr. 6

Drivstofftypen går under betegnelsen Fyringsolje nr. 6. Foreløpig det ikke kjent nøyaktig hvilken sammensetning oljen i trålerens drivstofftanker har.

Oljetypen er helsefarlig den inneholder polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), som er giftig for både dyr, mennesker og organismer i vann, og hopes opp i miljøet.

Kreftfremkallende

De inneholder flere kjente kreftfremkallende stoffer. Hudkontakt kan føre til hudkreft, og innånding kan gi lungekreft og blærekreft. I dyreforsøk er det påvist skader på arvestoffet.

I det marine økosystemet kan stoffene føre til langsiktige konsekvenser og fare for forurensing av sjømat, dermed også en helserisiko for mennesker.

Oleg Naydenov sank 14 april ved Gran Canarias sørkyst med 1409 tonn fyringsolje i tankene. Foto: Salvamento Maritimo