Kanariøyene vil be om å få brannfly fast stasjonert på øyene

Kanariøyenes president, Angel Victor Torres, bekreftet i dag at Kanariøyenes regjering skal be staten om å få et sjøfly for brannslukking fast stasjonert på Kanariøyene.

Dette er de flyvende ressursene Kanariøyene kan sette inn i brannbekjemping. Nå vil regjeringen ha et sjøfly (se det lille bildet nede til høyre) i tillegg.

Torres sa dette til pressen etter å ha deltatt på en religiøs markering av Jomfru Candelaria i dag.

Et slikt sjøfly tar 5500 liter vann og fylles opp i løpet av 10-15 sekunder ved å dyppe flykroppen ned i vann i fart.

Det fins fra før 12 helikopter og et lastefly som tar 1000 liter som er stasjonert på de forskjellige Kanariøyene og kan brukes til brannbekjemping. De to sjøflyene som ble brukt denne uken kom fra fastlandet, hvor det er stasjonert.

Det ene av disse blir værende på Kanariøyene i dagen fremover fordi det er ekstrem brannfare på Kanariøyene nå og ingen store skogbranner på fastlandet for øyeblikket.

Helikopter har den fordelen at de kan hente vann i nærliggende reservoarer og slippe vannet på flammene i løpet av noen minutter, mens sjøflyet må hente i havet, men det har større kapasitet i hver last, enn helikoptrene, påpeker Torres.

På Tenerife er det stasjonert russiske Kamov-helikopter som tar 4500 liter, og disse er etter manges mening mest effektive. Andre helikoptertyper på Kanariøyene tar 500-2000 liter.

En annen fordel med helikopter kontra fly er at de kan komme til på steder der flyene ikke kommer til, slik som nede i dype raviner. Ortografien på Kanariøyene gjør helikopter til den beste løsningen, mener mange.

Sjøflyet må på Kanariøyene hente saltvann som kan være skadelig for naturen fordi det ikke fins store nok dammer.

Det er også en økonomisk vurdering hva som er best å bruke til brannslukking på Kanariøyene. En dumping av en last ed vann fra et Kamov-helikopter koster 0,10 euro per liter. Med et sjøfly koster det 0,30 euro per liter.

En underskriftskampanje for sjøfly på Change.org har i løpet av få dage r samlet over 300.000 underskrifter.

Et annet spørsmål er om det er mer kostnadseffektivt lg fornuftig å gjennomføre flere forebyggende tiltak mot skogbranner enn å kjøpe inn sjøfly og slukke branner som kunne vært forhindret med forebygging.

Sjøfly

Et slikt fly vil Torres og mange med ham gjerne ha dast stasjonert på Kanariøyene. I dag har de ingen slike.