Anklager helseklinikk i Puerto Rico for grov overprising

En helseklinikk i Puerto Rico skal ha tatt 20 000 kroner for behandling av bronkitt, 15 000 for hodepine, 80 000 for fjerning av føflekker, og 47 000 for diagnose og behandling av øre- og halsbetennelse og bronkitt.

Denne helseklinikken i Puerto Rico tar skyhøyt betalt for sine tjenester, hevder Gjensidige. Foto: Hugo Ryvik

Dette er bare noen eksempler på det Gjensidige hevder er grov overfakturering av helsetjenester som Clinic Diamond i Puerto Rico på Gran Canaria skal ha gjort.

Gjensidige: – En desidert versting

Hvert år opplever mange nordmenn på utenlandsferie både overbehandling og skyhøye priser. Den desiderte prisverstingen er Clinic Diamond, hevder Gjensidige.

Informasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige hevder at alle sakene forsikringsselskapet har fra Clinic Diamond er overfakturert, og anslår at det dreier seg om noen hundre saker årlig der nordmenn har blitt utsatt for overfakturering hos klinikken.  

– Vi har forsøkt å gi dem en sjanse, og vært i dialog med eieren, men det ser ikke ut til å ha hjulpet, sier han  til Canariajournalen.no.

Vanskelig å stoppe

Rysstad hevder at alle kunder på klinikken må forhåndsbetale fordi klinikken vet at det har begynt å ringe alarmbjeller hos forsikringsselskapene.   

– Så lenge turister fortsetter å akseptere klinikkens priser, og betaler skyhøye regninger uten å tenke seg om og uten å kontakte forsikringsselskapet, så er det veldig vanskelig å stoppe klinikkens metoder, sier han.

Rysstad understreker at kunder som har blitt fortalt at de ikke må oppsøke den samme klinikken igjen, og ikke følger dette rådet, ikke vil få erstatning neste gang de har lagt ut for en visitt hos Clinic Diamond.

Clinic Diamond samarbeider ikke med forsikringsselskap og oppfordrer pasientene til selv å legge ut for behandlingen, for så i ettertid å søke det dekket hos sine respektive reiseforsikringsselskap, hevder Eli Knudtzen Myhre, skadesjef hos Gouda Norge, Gjensidiges reiseforsikringsselskap.

Gouda har svartelistet klinikken.

Tar mange prøver

Gjensidige hevder også at Clinic Diamond tar flere prøver enn de har sett hos andre helseklinikker, noe som kan være et tegn på overbehandling. Forsikringsselskapet kan imidlertid ikke dokumentere godt nok at overbehandling finner sted, understreker Rysstad.

– Generelt sett er det en kjent sak at mange nordmenn opplever overbehandling i utlandet, fastslår han.

Gjensidiges priseksempler for Clinic Diamond

  • En dame slet med hodepine, og fikk behandling for det. Pris: Cirka 15 000 kroner, normal pris ville ifølge Gjensidige vært 2000-3000 kroner.
  • En mann la ut nærmere 80 000 kroner for en mindre operasjon, fjerning av føflekker. Normal pris er inntil 15 000 kroner, ifølge Gjensidige.
  • Over 25 000 kroner ble betalt for en gastroskopi. Normalt koster dette 2000 kroner, hevder Gjensidige.
  • Diagnosen øre- og halsbetennelse og bronkitt. Pris 47 000 kroner, normal pris 6000-7000 kroner, sier Gjensidige.
  • I 2015 så Gjensidige angivelig et antall saker der kunden betalte inntil 30 000 kroner for helt banale ting, som de hevder  kun koster et par tusen kroner hos andre klinikker.

Egne prislister for turister

Generelt anser Gjensidige at overbehandling utgjør inntil 5-10 prosent av erstatningene og rammer flere tusen personer hvert år.

Overprising er langt mer utbredt, hevder Rysstad.

– I de fleste land finnes det forskjellige prislister for lokale og for turister. Vi antar at overprising utgjør inntil 20-25 prosent av erstatningene.

Han peker på at Spania og Kanariøyene er et av områdene som utmerker seg.

– En del av forklaringen er at veldig mange nordmenn reiser akkurat hit.

Bekrefter overprising hos Clinic Diamond

Falck Global Assistance, som er forsikringsselskapet Frendes alarmsentral, bekrefter at Clinic Diamond er et eksempel på klinikker som overpriser sine tjenester.

De opplyser at de samarbeider med mange klinikker på Kanariøyene som ligger på et normalt og akseptabelt prisnivå, men at det fins steder som overpriser.

Europeiske Reiseforsikring unngår også å bruke Clinic Diamond. Overbehandling er et fenomen Europeiske Reiseforsikring kjenner godt til, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

- I Puerto Rico har vi en klinikk som vi konsekvent prøver å unngå på grunn av overbehandling, høye priser og uetisk oppførsel. Dette har medført at vi har kontaktet reiseoperatører og hoteller i nærheten for å opplyse om at våre kunder ikke skal behandles ved denne klinikken, sier hun.

Kanariøyene blant de verste

Gran Canaria, Benidorm/Alicante, Tenerife, Mallorca og Kypros er de stedene hvor flest nordmenn utsettes for overbehandling, ifølge Vennesland.

- I tillegg ser vi overbehandling spesielt i Tyrkia, men også Thailand. Eksempler på overbehandling kan være unødvendige innleggelser, unødige undersøkelser og for lange innleggelser.

Hun anbefaler nordmenn å gjøre det samme som i Norge når du blir syk i utlandet, og ha i bakhodet at det er høy terskel for å bli innlagt på sykehus i Norge.

- Ingen bør avslutte en medisinsk behandling uten å ha snakket med reiseforsikringsselskapet sitt, selv om man har mistanke om overbehandling og uthaling av tiden. Det kan være medisinske årsaker til innleggelsen som kan være vanskelig for en ikke-medisinsk å kjenne til.

Nekter å ta imot fakturaer

SOS Internationals kontor i Spania har lenge vært klar over klinikken, og har gjort en rekke tiltak for å unngå at pasienter oppsøker den, forteller Lene Hasting Toft, leder for gruppekommunikasjon hos SOS International, som er assistansesentral for flere nordiske reiseforsikringsselskap.

De har blant annet svartelistet Clinic Diamond som den eneste klinikken og sykehuset på Gran Canaria, noe de skal ha kontaktet klinikken direkte og informert om. I tillegg skal de ha de informert klinikken om at de ikke kommer til å akseptere flere fakturaer derfra.

SOS International skal dessuten ha gjort de store sykehusene i området, nære partnere i Puerto Rico, og Gran Canarias helseinstitutt samt en rekke hoteller i området oppmerksom på problemene med klinikkens overfakturering.

Charterselskapene advarer

Gjensidige skal også, via sitt reiseforsikringsselskap Gouda, ha vært i dialog med samarbeidende turoperatører om å advare turister mot klinikken.

Charterselskapet Apollo kjenner til Clinic Diamond, og har informert alle hoteller i området om den, ifølge Christine Hafnor fra Apollos kommunikasjonsavdeling.

– I fjor hadde vi flyers i resepsjonen på hotellene i området med informasjon og advarsel mot å benytte klinikken, sier hun til Canariajournalen.no.

Kjenner til problemer med klinikken

Ving har anbefalinger om hvilke klinikker gjestene bør henvende seg til i informasjonspermer på hotellene. I tillegg får Ving på enkelte hotell sette opp informasjon i resepsjonen med den samme teksten.

– Clinic Diamond kjenner vi til at det kan være problemer med, og den er derfor ikke blant klinikkene vi anbefaler, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum fra Ving.

I informasjonspermene på hotellene viser Ving til at de samarbeider med klinikker som er anbefalte av forsikringsselskapene og har skandinavisktalende personale på dagtid, og engelsktalende personale om natten.

I permene blir gjestene gjort oppmerksomme på at ikke alle klinikker har anbefaling fra verken Ving eller forsikringsselskapene, og at dette kan medføre vanskeligheter med å hjelpe til ved eventuelle hendelser.

Dessuten at det kan innebære at forsikringsselskapet ikke kan betale utlegget for klinikkbesøket, står det i Vings informasjonspermer.

Benekter overfakturering

Clinic Diamond International ligger i Las Olas-senteret i Barranco Agua de La Perra, det nordmenn kaller Nydalen, i Puerto Rico sørvest på Gran Canaria.

Klinikken ble åpnet i 2013, og blir drevet av doktor Deepa Kiran Kumar Serai, som snakker både norsk og engelsk. Serai forteller at den største kundegruppen til klinikken er nordmenn, fulgt av dansker, svensker og finner.

Hun avviser bestemt påstandene at hun overfakturerer for behandlingene.  

– De beste til å svare på om jeg overfakturerer er mine pasienter. Jeg tror de er fornøyde med behandlingen de har fått, og de kommer tilbake hvert år. Hvis de ikke hadde likt behandlingen, ville de ikke betalt meg, sier hun.

Serai understreker at hun tilbyr pasienter pengene tilbake hvis de ikke er fornøyde, men at ingen av hennes pasienter har vært misfornøyde med behandlingene de har fått.

Benekter at behandlinger er utført

Canariajournalen.no har presentert Gjensidiges priseksempler fra klinikken for fjerning av føflekker (80 000 kroner) og gastroskopi (15 000 kroner) for doktor Sarai. Hun hevder at dette er feil, og at hun ikke har utstyr i klinikken til å utføre slike tjenester.

På spørsmål om hun har et normalt prisnivå på sine tjenester, svarer Serai at andre klinikker sender pasientene direkte til sykehus, mens hun gjennomfører behandlingene selv på sin klinikk.

Er klar over svartelistingen

Serai kjenner til at SOS International har svartelistet klinikken, sier hun. Hun mener det er fordi de ikke vil utbetale forsikringspenger, men ønsker at klienten skal betale regningene selv.

Bjarne Rysstad fra Gjensidige sier at selskapet har lang erfaring med en rekke klinikker verden rundt, og svært mange saker, og at denne klinikken skiller seg vesentlig ut.  

– Vi avviser påstanden om at vi ikke skulle ønske å utbetale forsikringspenger. Derimot ønsker vi å garantere for kundenes utgifter slik at de slipper å legge ut selv. Imidlertid kreves det da kontroll med behandlingen og priser, noe denne klinikken ikke ønsker.

Gjensidige: – Prisnivået er skyhøyt

Han hevder at kunder som Gjensidige har vært i kontakt med forteller at denne klinikken forteller kundene at de ikke bør kontakte Gjensidige eller SOS.

– At andre klinikker sender pasientene til sykehus har ikke noe med saken å gjøre, Clinic Diamonds prisnivå er skyhøyt, sier han.

De aktuelle priseksemplene er behandling som denne klinikken selv har dokumentert via fakturaene og legerapporter, forteller Rysstad.

– Vi har da vanskeligheter med å skjønne at hun avviser at de har gjort disse behandlingene, sier han.   

Ber om prisliste

Doktor Serai sier at Gjensidige ikke har lagt frem for henne priseksemplene som Canariajournalen har fortalt henne om.

– Hvis forsikringsselskapet sender meg en prisliste, vil jeg rette meg etter den. De kan ringe meg, så skal jeg snakke med dem om det. De må respektere at jeg gjør mine behandlinger til beste for pasientene, sier hun.

Påstår at charterselskap får penger

Det faktum at charterselskap advarer mot Clinic Diamond, hevder doktor Sarai er fordi andre klinikker betaler selskapene mye penger for å sende pasienter til dem. Den påstanden faller ikke i god jord hos charterselskapene

– Årsaken til at vi ikke anbefaler Clinic Diamond er at vi har fått flere henvendelser fra gjester som har vært der. Enkelte kunder har betalt nærmere 2000 euro for et vanlig legebesøk, svarer Tonje Løkaas Fossum fra Ving.

– Vi anbefaler de klinikkene vi anser som mest profesjonelle og gir den beste helsetjenesten, svarer Christine Hafnor fra Apollo.

Varierende kvalitet

Folk fra Frendes alarmsentral har et stort nettverk av sykehus og klinikker som løpende blir kvalitetstestet, opplyser Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Slettemoen hevder at Frende har mange gode medisinske leverandører i Spania, at de besøker dem jevnlig, og at de er opptatt av å ha tett kontakt med disse, men opplever at servicen i det offentlige helsevesenet i Spania kan være av svingende kvalitet.

– Vi er svært opptatt av at klinikker og sykehus vi samarbeider med har høy standard. Der det er mulig, og pasienten kontakter oss først, vil vi kunne rådgi pasienten og anbefale beste og mest hensiktsmessige klinikk i nærheten. Vi har også mulighet til å henvise til et bedre sykehus, om pasienten opplever dårlig behandling, sier hun.

I akutte sykdomstilfeller og kriser, eller der pasienten hentes i ambulanse, styrer man ikke på samme måte hvor man havner, og pasienten er prisgitt kvaliteten på sykehuset man fraktes til, opplyser Slettemoen.

Spania på syketoppen

Spania topper statistikken over ferieland hvor nordmenn blir syke i vinter, ifølge Slettemoen.

I Norge tar staten storparten av legeregningen, men i utlandet må du ofte stille betalingsgaranti før du får hjelpen du trenger. Dette gjør forsikringsselskapet ditt for deg, understreker hun.

Er du uheldig på reise, og får behov for sykehusbehandling og hjemtransport med ambulansefly fra utlandet, kan utgiftene bli svært høye. Frende utbetalte angivelig flere erstatninger på over en million kroner i fjor.

Når det er opprettet dialog mellom forsikringsselskapets alarmsentral og behandler i utlandet, er det ofte med på å unngå unødvendig behandling og ekstra innleggelsesdager, understreker Slettemoen.

Kulturforskjeller

Bjarne Rysstad gjør oppmerksom på at det er viktig å være oppmerksom på kulturelle forskjeller i diskusjonen om overbehandling. Det vi i Skandinavia kanskje kan se som overbehandling, blir ikke nødvendigvis oppfattet på samme måte i andre deler av verden.

– Mens vi i Skandinavia typisk vil få antibiotika som piller, bruker man i mange andre land innsprøytinger fordi det anses for å være mer effektivt. Innsprøytinger foretatt hos en lege er dyrere enn piller, men er det overbehandling? spør han.

Kjent problem for Tryg

Forsikringsselskapet Tryg har også sett at enkelte leger og sykehus overbehandler pasienter.

– Det er  trolig for å hente ut ekstra penger fra reiseforsikringen. Overfakturering vil i det lange løp gjøre at alle kunder betaler mer for sine reiseforsikringer.

Tryg vurderer fakturaer ekstra nøye der vi ser at summen er høy i forhold til normalt, forteller kommunikasjonssjef Ole Irgens.

God medisinsk behandling er viktigst

Han understreker at Trygs primære oppgave er å sørge for at den behandlingen som blir gitt er medisinsk riktig så lenge deres kunde er under behandling.

– Vi ønsker at kunden skal få nødvendig behandling, slik at ferien kan bli best mulig. Vårt hovedfokus er å ivarta tryggheten for kunden. Inkludert i dette ligger også et fokus på overbehandling. Ingen reiser på ferie for å være hos lege.  Vi passer derfor på at behandlingen som blir gitt er nødvendig, sier han.  
 
 En eventuell tvist mellom lege og Tryg om betaling skal ikke gå på bekostning av det medisinske, forteller Irgens.

Tags