Kanariøyene øker eksporten til Afrika
Eksporten til afrikanske land fra Kanariøyene steg med 21 prosent i 2011.
Bortsett fra et oppsving for turismen de siste to årene, som viser tegn på avmatting i april, har det meste pekt nedover for Kanariøyene siden finanskrisen slo inn.
Men på et område er det vekst: eksporten til Afrika er på kraftig oppgang.
I fjor endte eksporten på 240 millioner euro (1817 millioner norske kroner), en vekst på nesten 21 prosent fra 2011, ifølge det kanariske handelskammeret.
44 land
16 317 eksportoperasjoner ble utført, 1500 flere enn i fjor. 160 kanariske selskap har nå handelsrelasjoner med 44 av de 55 afrikanske landene.
Den geografiske nærheten er en viktig faktor.
Afrikakysten ligger bare snaue ti mil fra kysten av Kanariøyene.
Hovedkundene for kanarisk eksport er Mauritania med 58 millioner euro, opp 94 prosent, fulgt av Liberia med 29 millioner euro, opp 211 prosent, og Senegal med 24 millioner euro, opp 163 prosent.
Mest til byggeindustrien
Drivstoff og maskiner som brukes i byggesektoren, en bransje som for øvrig har gått helt i stå på Kanariøyene, står for en overveiende del av eksportartiklene.
Guinea kjøper også stort sett alt av drikkevarer med unntak av juice i tillegg til maskiner og materialer av jern og stål til byggeindustrien.
Nigeria kjøper fisk i tillegg til drivstoff. Ghana og Egypt og Togo er også sterke vekstområder, med en oppgang på henholdsvis 204, 133 og 134 prosent.
Stort vekstpotensial
Kanariøyene har i dag 136 000 selskap. 1400 av disse driver med import og eksport til daglig, men bare 600 eksporterer til land utenfor Spania.
Det vil si at mindre enn en prosent av selskapene på Kanariøyene eksporterer til andre land. Vekstmulighetene er med andre ord enorme.
Afrika er et erklært hovedmål for veksten, men blikket rettes også mot Midt-Østen og Latin-Amerika.
Må til
Handelskammeret mener at det er absolutt nødvendig å styrke handelen med afrikanske land for å få til en bedre eksportkultur på Kanariøyene.
Det en særlig viktig for å styrke den kanariske økonomien nå i krisetidene at nye markeder utforskes, og at flere selskap orienterer seg mot eksport.
Programmer er etablert av handelskammeret og av det spanske departementet for utenlandshandel for å hjelpe kanariske og spanske selskap til å etablere handel med andre land.