Santa Cruz de Tenerife skal ha over 40 ladepunkter for elbiler i løpet av året
Grønt skifte: Elbilrevolusjonen har så vidt begynt å rulle på Kanariøyene, men nå skjer det ting som kan sette fart på sakene: Momsen på elbiler er fjernet og det bygges ut ladestasjoner i en rivende fart.
Målet for Santa Cruz de Tenerife, hovedstaden på Tenerife i år er å etablere 30 nye ladestasjoner i tillegg til de 12 byen har fra før, kunngjorde miljørådmann José Manuel Bermúdez på fredag.
Utbygging pågår på Gran Canaria
På Gran Canaria er det også god fremdrift i utbyggingen. Ved utgangen av året fantes det 18 offentlige etablerte ladepunkter rundt omkring på øya, pluss et stort antall firmaeide, og flere kommer i år. Flere av ladepunktene drives av solceller.
Mogan kommune sørvest på Gran Canaria kunngjorde forrige uke at fire nye ladepunkter skal etableres i år på parkeringsplasser. Øyrådet på Gran Canaria kjøpte i fjor inn flere elbiler og hybrider, og noen av kommunene fornyer også bilparken med elbiler.
På El Hierro er det også bygd ut flere ladestasjoner, og de andre Kanariøyene er også på gang med utbygging.
Veitrafikk står for 60 prosent av utslippene
Ordføreren i Santa Cruz de Tenerife, José Manuel Bermúdez, uttaler at han er sikker på at byen vil nå målene som er satt i en pakt mellom den regionale regjeringen og kommunene om å kutte CO2-utslipet med 20 prosent innen 2020.
Byen skal ha klart å redusere utslippet med 15,4 prosent siden 2015. Veitrafikken står i dag for 60 prosent av utslippene på 86 000 tonn CO2 per år.
Ventet oppsving for elbiler i år
Elbilsalget på Kanariøyene ble doblet i fjor, men fortsatte er det en svært lav andel elbiler som selges.
I og med at ladenettverk bygges ut, Kanariøyene fra i år har fjernet moms på elbiler og hybrider, den spanske staten gir subsidier til kjøp av miljøklassifiserte biler, og nye elbiler med lavere pris og god rekkevidde kommer på banen, vil salget trolig skyte fart i år.
Over 150 ladepunkter
Foreningen for elektro og telekommunikasjonsbedrifter på Tenerife, Asinelte, lanserte i 2015 en plan for å bygge ut 100 ladestasjoner for elbiler på Kanariøyene.
Det målet er nådd - i dag er 88 offentlige og firmaeide ladestasjoner i provinsen Santa Cruz de Tenerife og 66 i provinsen Las Palmas listet opp på Electromaps.com, i alt 154 på Kanariøyene.
Slik fungerer elbilstøtten i Spania
Opplegget den spanske regjeringen har etablert for støtte til miljøbiler kalles Movalt, og varierer fra 500 euro til 18 000 euro, avhengig av type kjøretøy. Bensin- og dieseldrevne kjøretøy får ikke støtte.
Hvis du kjøper en elbil, får du 5500 euro i støtte fra staten. Forhandlere som selger elbiler får 1000 euro i støtte for hver elbil som selges til etablering av ladestasjoner.
For å få støtten, må elbilen ikke koste mer enn 38 720 euro på fastlandet og 34 240 euro på Kanariøyene, hvor det er lavere moms (7 prosent). Nå som Kanariøyene har fjernet mosen (eller I.G.I.C., som den kanariske momsvarianten kalles), blir maksimalbeløpet noe lavere.
Nettsiden Motorpasion.com publiserte i november en oversikt over elbilpriser i Spania med og uten Movalt-støtten:
Prisoversikt med og uten Movalt
BMW i3 | 30.650 euro | 25.150 euro |
Citroën C-Zéro | 19.124 euro | 13.624 euro |
Citroën e-Méhari | 19.585 euro | 14.085 euro |
Hyundai Ioniq Electric | 29.400 euro | 23.900 euro |
Kia Soul EV | 25.300 euro | 19.800 euro |
Mitsubishi i-MiEV | 25.000 euro | 19.500 euro |
Nissan Leaf (MY 2016) 30 kWh | 25.900 euro | 20.400 euro |
Nissan Leaf 2018 40 kWh | 31.805 euro | 26.305 euro |
Peugeot iOn | 20.950 euro | 15.450 euro |
Renault ZOE Z.E. 40 | 26.885 euro | 21.386 euro |
smart fortwo electric drive | 23.737 euro | 18.237 euro |
smart fortwo cabrio electric drive | 27.167 euro | 21.667 euro |
smart forfour electric drive | 24.402 euro | 18.902 euro |
Volkswagen e-Golf | 38.020 euro | 32.520 euro |
Volkswagen e-up! | 28.050 euro | 22.550 euro |