Strender stengt på grunn av oljeutslippet etter fergeulykken

Åtte strender på Gran Canaria er stengt av øyrådet på grunn av faren for tilgrising av oljen som rant ut da en Naviera Armas-ferge kolliderte med en molo i Las Palmas havn fredag kveld.

Tufia-stranden er en av åtte strender som er stengt av preventive hensyn etter oljeutslippet. Foto: Hugo Ryvik

Strendene ligger mellom San Cristobal i Las Palmas i nord og Gando-bukten i øst: Playa de San Cristóbal, Playa de La Laja, Playa de La Garita, Playa del Hombre, Playa de Melenara, Playa de Salinetas, Playa de Tufia og Playa de Ojos de Garza.

Heldig med værforholdene

Kanariøyenes president, Fernando Clavijo, avdramatiserte utslippet på en pressekonferanse i går. Han uttalte at faren for alvorlige miljøskader er liten, og at oljesølet vil være borte i løpet av i dag. Det er dreier seg om en lettflytende olje, ikke tungolje.

Han uttalte også at de var heldige med værforholdene når uhellet først skjedde.

Fem drivstoffrør tilhørende selskapet Oryx ble skadet da fergen knuste betongmuren på moloen, og 60.000 liter dieselolje lakk ut fra det ene røret. Halvparten ble samlet opp, resten rant ut i havnen og driver ut i havet som en tynn film over et område på cirka ti kvadratkilometer.

Nasjonalt miljøberedskap ble etablert på nivå 2 av 3 på Gran Canaria fredag kveld, hvilket innebærer at det er øyrådet på Gran Canaria som har ansvaret for å samle opp oljen og gjennomføre preventive tiltak.

Båtene Miguel de Cervantes, Guardamar Talía og Salvamar Nunki jobber med å samle opp oljen mekanisk. Øyrådets administrasjon har 3.000 frivillige til rådighet hvis det blir nødvendig å rense oljesøl fra strendene.

Fikk strømbrudd

Fergen skal ha mistet manøvreringsevnen på grunn av et strømbrudd om bord og dreide rundt uten kontroll da den var på vei ut av havnen i Las Palmas for å seile til Tenerife.

Det har nå kommer frem nye opplysninger om antall personer som var om bord i fergen da det smalt: Det skal ha vært 155. 13 måtte ha medisinsk behandling etter sammenstøtet, fem på sykehus.

En av de skadede er fortsatt innlagt på Hospital de Santa Catalina i Las Palmas med en brist i kragebeinet. Det er ventet at han blir skrevet ut i dag, skriver avisen La Provincia.

Fergen er slept til et skipsverft

Fergen, som heter Volcán de Tamasite, fikk store skader i baugen og ble i går kveld slept til skipsverftet Astican for å repareres så fort som mulig.

Havnesjefen i Las Palmas, Luis Ibarra, uttalte på pressekonferansen i går at uhell oppstår i en av hver 30.000 manøvrer, og at det som regel ikke skjer noe alvorlig i og med at de fleste uhell skjer ute i åpent hav. Denne gangen oppsto imidlertid problemet noen få meter fra kaien.

Skader for to millioner euro på kaien

Kostnadene for å reparere skadene på moloen er beregnet til cirka to millioner euro. Kaien må stenges når det er dårlig vær i og med at  betongveggen som beskytter mot bølger er ødelagt.

Moloen er 565 meter lang og det er oppstått skader på en 150 meter lang strekning. Oppdraget med å reparere kaien vil bli tildelt i løpet av en måneds tid, ifølge havnesjefen.