Trålerkaptein varslet ikke om brannen ombord

Kapteinen på tråleren Oleg Naydenov, som begynte å brenne i havnen i Las Palmas 11. april og sank ved Maspalomas 14. april, varslet ikke om brannen.

Etter at en brann oppsto i maskinrommet til tråleren Oleg Naydenov, ble skipet slept sør for Gran Canaria hvor det sank og begynte å lekke ut olje. Foto: Salvamento maritimo

Det førte til at vesentlig tid gikk tapt før brannslukkingen kom i gang, sa styrelederen for havnevesenet i Las Palmas, Luis Ibarra, under en pressekonferanse tirsdag 28. april.

Brannmannskapet var på plass åtte minutter etter at de ble varslet om brannen.

Blir kritisert

Miljøorganisasjoner har kritisert slukkingsmetoden som ble brukt, avgjørelsen om å slepe det brennende skipet ut på havet, mangel på beredskap mot utslipp og mangelfulle ressurser i arbeidet med å overvåke utslippene og samle opp oljen.

Brannen oppsto i skipets maskinrom. Det ble brukt vann i stedet for skum i slukkingsarbeidet fordi noen av luftinntakene ikke var stengt, ifølge en rapport fra brannvesenet som Ibarra viser til.

Giftig røyk

Avgjørelsen om å slepe skipet ut på havet ble angivelig tatt av to årsaker:

For det første ga de store vannmengdene som ble brukt i slukkingsarbeidet skipet slagside og truet fortøyningen.

For det andre hadde skipet 1409 liter drivstoff i tankene og et halvt tonn maling om bord, og utgjorde en fare både for havnen og for byen fordi det kunne oppstå giftige røykskyer.