Flytrøbbel for Norwegian i Spania
335 passasjerer ble berørt da Norwegian måtte utsette to avganger mellom Madrid og Gran Canaria i helgen på grunn av teknisk feil på flyet.
Et fly som skulle til Gran Canaria fra Madrid med 173 passasjerer avbrøt avgangen da det var på vei ut til rullebanen på grunn av en feilmelding og returnerte til terminalen.
Lang venting
Etter å ha ventet først i to timer om bord i flyet, deretter tre timer på bagasjen, ble det klart at det ikke ble noen flytur til Madrid på lørdag for passasjerene.
Passasjerene fikk matkuponger, hotellovernatting og tilbud om ombooking av Norwegian, men mange valgte å kjøpe nye billetter med andre selskap.
Bare 34 av de 173 passasjerene reiste med Norwegians erstatningsavgang på søndag klokken 21.30, cirka 20 timer etter at de egentlig skulle reist, ifølge avisa La Provincia.
Irriterte passasjerer
Avisa skriver at mange passasjerer var irriterte på grunn av mangelfull informasjon fra Norwegian, og fordi informasjon som ble gitt kun kom på engelsk, ikke spansk.
Ifølge informasjon på Norwegians nettsider var det en elektrisk feil som påvirket flyets kraftforsyning som var årsaken til problemet.
Det ble angivelig gjort to forsøk på å reparere feilen på lørdag, men uten suksess. Selskapet valgte av sikkerhetshensyn å ikke la flyet ta av på lørdag.
Forgjeves venting på Gran Canaria også
Det samme flyet skulle frakte 162 passasjerer i den andre retningen når det skulle returnere fra Gran Canaria til Madrid.
I og med at Norwegian først hadde et håp om å få reparert feilen og ta av fra Madrid klokken 20.30 på lørdag, fire timer etter at det skulle ha tatt av, ble disse også sittende og vente forgjeves på flyplassen.