Tre selskap tilbyr lavprisfly mellom Kanariøyene og det spanske fastlandet
Med et pristilbud for fastboende fra cirka 23 euro for flybilletter fra Gran Canaria og Tenerife til Barcelona, Madrid og Malaga, gir Norwegian konkurrentene tøff konkurranse med sine nye vinterruter.
Norwegian åpner også ruter fra Fuerteventura til Barcelona til høsten. Selskapets nye flyruter skal være i drift fra oktober til mars.
Ved søk i Norwegians lavpriskalender kommer det opp priser fra cirka 32 til cirka 50 euro som laveste priser for flyavganger fra Kanariøyene til de tre destinasjonene i oktober og november, inkludert skatter og avgifter.
Rabatt til fastboende
Registrerte fastboende på Kanariøyene får imidlertid billetter som er subsidierte. Dermed havner de laveste prisene på cirka 23-35 euro én vei.
For å få subsidiert pris, må du skaffe deg «residencia», et bevis på at du bor på Kanariøyene.
I dag ligger billettprisene mellom Kanariøyene og disse byene med spanske flyselskap stort sett fra 90-100 euro og oppover før innbyggerrabatten, unntaksvis lavere når det er priskampanjer.
I 2014 var gjennomsnittsprisen for en flybillett mellom Gran Canaria og det spanske fastlandet 118,23 euro, 10 prosent mer enn i 2011.
Konkurranse fra Ryanair og Djibouti Airlines
Norwegian får imidlertid hard priskonkurranse fra Ryanair og Djibouti Airlines. Til Malaga har spanske Vueling også lave priser på en del avganger.
Søk på Google Flights viser at Ryanair tilbyr flybilletter fra 29 euro (uten innbyggerrabatt) i oktober og november fra Barcelona og Madrid til Gran Canaria og Tenerife. Djibouti Airlines ligger stort sett noen euro høyere enn Ryanair, men også de betydelig under de spanske flyselskapene.
Ryanair flyr ikke mellom Kanariøyene og Malaga, men det gjør Djibouti Airlines fra høsten av, med priser fra 38 euro uten rabatten. Vueling har billetter til Malaga fra 48 euro.
Norwegians avganger på disse strekningene er foreløpig ikke inne i Google Flights. Selskapets egen lavpriskalender viser priser fra cirka 38-40 euro fra Las Palmas og Tenerife til Barcelona, Madrid og Malaga, og fra Fuerteventura til Barcelona, og cirka en tier dyrere den andre veien.
Får tilbake tapte flyseter
Det faktum at Norwegian, Ryaniar og Djibouti Airlines etablerer seg på disse flystrekningene, bidrar til å kompensere for de mange forbindelsene som er forsvunnet mellom Kanariøyene og det spanske fastlandet.
Fra 2011 til 2015 ble antallet flyseter redusert med 28 341 per uke mellom Kanariøyene og Peninsula. Norwegian legger alene fra høsten av til 10 416 flyseter i uka.