Svindel med falsk matforgiftning på Kanariøyene

Britiske advokater hjelper angivelig turister som har bodd på hoteller på Kanariøyene til å svindle til seg erstatning på grunnlag av falsk matforgiftning.

Hotellbuffet på Gran Canaria. Foto: Anders Gundersen

Den spanske regjeringens delegat på Kanariøyene, Enrique Hernández Bento, kanariske hotell- og restaurantforeninger og politisjefen på Kanariøyene diskuterte problemet på et møte denne uken, skriver Europa Press.

Britiske advokater informerer angivelig britiske turister via sosiale medier om mulighetene for å rapportere påståtte ubehag som følge av matforgiftning på hotellrestauranter, og mulighetene for å få erstatning.

Det sirkulerer angivelig også ambulanselignende kassebiler i turistområder med engelsk tekst som oppfordrer til å ta kontakt og fremme krav om matforgiftning.

På et foto av en slik bil som er lagt frem av Bento står det "Claims Clinic" med store bokstaver på siden.

Tenerife mest utsatt

Dette problemet skal være størst på Tenerife, hvor det er flest britiske turister, men har også spredd seg til Gran Canaria, skriver avisen Maspalomas Ahora.

Ofte er det alt-inkludert-hoteller kravene blir rettet mot.

Erstatningskravene blir angivelig sendt til selskapene som har arrangert pakkereisene etter at turisten har kommet hjem fra feriereisen.

Reiseselskapene ber så om å få erstatningssummen trukket fra oppgjøret de skal betale til hotellene hvor kundene deres har bodd.

Ofte blir det angivelig ikke kontrollert om kravene er reelle, i og med at reiseselskapene ikke har noe å tape på det.

Ber om kontroller

Bento skal ha informert Kanariøyenes helseminister, Roberto Moreno, og oppfordret til at påståtte tilfeller med påståtte matforgiftninger blir undersøkt nærmere.

Kanariøyenes turistdepartement skal også være gjort oppmerksom på problemet, og bedt om å ta det opp med britiske myndigheter.

Tags