Testkjørte elbil i fjellene på Gran Canaria
Biltest: Den spanske avisa ABC har prøvd hvordan det fungerer å kjøre elbil fra en turistby ved kysten til det ikoniske landemerket Roque Bentayga høyt oppe i fjellene.
Startpunktet var Puerto de Mogan på sørvestkysten av Gran Canaria. ABC ville teste rekkevidden til elbilen på kuperte, bratte og ukonvensjonelle veier på øya.
140 kilometer ved start
Bilen var en Renault Zoe fra leiebilselskapet Espa-Rent. Da den ble hentet ut, var batteriet nesten fulladet, og instrumentene indikerte en rekkevidde på 140 kilometer.
Journalistene, to middels store og tunge personer, kjørte bilen opp gjennom Mogan-dalen og videre opp fra landsbyen Mogan på en svært bratt og svinget vei til dammen Presa de las Ninjas.
Deretter videre til landsbyen Tejeda og til foten av Roque Bentayga, 1400 meter over havet. Hele kjørestrekningen fra Puerto de Mogan til målet er 44 kilometer lang med stigning nesten hele veien.
Brukte 100 kilometer batterikapasitet opp
Fremme ved Roque Bentayga viste instrumentene at den gjenværende rekkevidden var nede i 42 kilometer, altså nesten 100 mindre enn ved starten, skriver journalistene.
Returen gikk en annen vei, ned til San Bartolome de Tirajana, videre til San Fernando ved kysten, og siste strekning til Puerto de Mogan på motorveien.
Påfyll på nedturen
Elbiler skal lade batterier når du bremser, og det fikk journalistene i høyeste grad erfare: I San Fernando viste indikatoren at batteriene hadde fått godt påfyll.
De satte klampen i bånn og la seg på 120 kilometer i timen, som er fartsgrensen på store deler av motorveistrekningen til Puerto de Mogan.
95 kilometer igjen
Fremme i Puerto de Mogan viste indikatoren at den gjenstående rekkevidden var 95 kilometer etter å ha kjørt 111 kilometer. Den var med andre ord redusert med bare 45 kilometer på hele kjøreturen.
Konklusjonen er at elbiler egner seg godt på Kanariøyene, hvor det sjeldent er snakk om lange kjørestrekninger utover rekkevidden for en moderne elbil.