Ikke alltid lønnsomt å importere bil til Kanariøyene

Mange skandinaver, særlig svensker, syns bruktbiler er dyre på Kanariøyene sammenlignet med i hjemlandet, og vurderer å ta med bil fra sitt hjemland. Da må bilen importeres. Her kan du lese hva det koster og hvordan det gjøres.

Svenskregistrert bil på Gran Canaria. Denne bilen ble kjørt ned til Kanariøyene om høsten og tilbake til Sverige om våren før det var gått seks måneder. I alt tilbakela bilen drøyt 4100 kilometer på veiene fram og tilbake fra Värmland. Foto: Hugo Ryvik

Gjeldende bestemmelser sier at du må omregistrere ditt utenlandskregistrerte kjøretøy hvis du skal ha kjøretøyet på Kanariøyene i mer enn seks måneder.

Vi ser på hva som gjelder hvis du ikke er registrert som innbygger på Kanariøyene, og du vil ta ned et kjøretøy til Kanariøyene.

Seksmåneders grense

Import og omregistrering må da gjøres innen seks måneder etter at kjøretøyet ankommer Kanariøyene.

Hvis du melder flytting til Kanariøyene og tar med deg bil fra hjemlandet, har du 60 dager på deg til å importere og omregistrere bilen.

Det kan være en fin, liten bilferie å kjøre gjennom Europa til Sør-Spania eller Portugal og ta med bilen på ferge over til Kanariøyene.

Det koster imidlertid en hel del: Regn med minst 20.000 kroner til drivstoff, bompenger, fergebilletter og overnattinger samt mat og drikke.

Alternativet er å sende bilen med et fraktselskap, men det kan koste like mye eller mer, og da får du også utgifter til flyreisen til Kanariøyene i tillegg.

Du slipper imidlertid unne verdifallet som følger av å kjøre bilen over 2000 kilometer ekstra, og kan fylle bilen, og eventuelt konteineren den står i, til randen med flyttegods.

Her er et praktisk eksempel fra 2018

Et svenske som oppholder seg mye på Gran Canaria bestemte seg for å importere sin tolv år gamle, svenskregistrerte Skoda Octavia Elegance FSI 2,0 av 2006 års modell med fire sylindre og automatgir.

Bilen var kjøpt ny i 2006, og eieren bestemte seg for å kjøre den til Gran Canaria og bruke den der til den måtte vrakes, og skaffe en ny bil i Sverige.

Dermed måtte bilen importeres til Kanariøyene og omregistreres der.

En Gestoria, det vil si et firma som hjelper til med slike saker, ble kontaktet. Der fikk eieren vite at kostnadene varierer med bilmodell, årstall, kilometerstand, motorstørrelse og utstyr hvor høye kostnadene blir.

Verdi på 50.000 svenske kroner

Bilen hadde en verdi på cirka 50.000 svenske kroner i bruktmarkedet i Sverige på den tiden.

For den prisen kunne han kjøpt en tilsvarende Octavia som er to-tre år nyere på Kanariøyene, men utvalget av brukte Octavia er svært begrenset på øygruppen.

Gestoriaen oppga kostnadene med import og omregistrering til i underkant av 1900 euro, det vil si drøyt 20.000 svenske kroner, inkludert honorar til Gestoria.

Dermed sto det klart at det langt ifra lønte seg å importere bilen fremfor å selge den i Sverige og kjøpe en brukt bil på Gran Canaria.

Eieren bestemte seg imidlertid for at han ville gjøre det likevel i og med at han hadde tenkt å beholde bilen lenge.

Omstendelig prosess

Prosessen viste seg å være temmelig omstendelig, med mange møter og besøk. En opprinnelsesbesiktning ble gjennomført med blant annet kontroll av chassis- og motornummer og måltaking av bilen.

Dette tok cirka fire timer. Deretter fikk bilen ordinær EU-kontroll.

Frem til mai 2018 måtte importerte kjøretøy gjennomgå både opprinnelseskontroll og EU-kontroll, men det er det slutt på nå. Det holder i dag at bilen har godkjent EU-kontroll i landet den kommer fra (dokumentasjon må fremvises).

Et midlertidig vognkort ble utstedt på svenskens bil inntil alt var klart og nye skilter kunne settes på. Da hadde eieren i mellomtiden forsikret bilen hos et spansk forsikringsselskap.

Et forsikringsbevis kan bestilles fra forsikringsselskapet i landet hvor bilen var registrert tidligere for å overføre eventuelle bonuser som er opparbeidet til det spanske forsikringsselskapet.

Dette behøver ikke å oversettes til spansk.

De gamle registreringsskiltene må sendes tilbake etter import og omregistrering, og kjøretøyet skal da automatisk tas ut av registeret i landet hvor det kom fra, men dette kan ta en del tid.

Canparks råd for bilimport

– Det første man bør gjøre er å undersøke hva bilen er verdt i hjemlandet og hva den er verd på Kanariøyene, sier Torbjörn Andersson fra selskapet Canpark, som hjelper til med bilimport til Kanariøyene.

Han viser til at han i flere tilfeller har sett at brukt Volvo fra Sverige for eksempel har en høyere verdi på Kanariøyene enn i Sverige fordi utvalget er dårligere, og mange svensker vil ha en Volvo.

– Det neste du kan ta med i beregningen er verdien av å kunne ta med seg flyttelass i bilen, hvilket du kan spare mye penger i fraktkostnader på, sier Andersson.

Dessuten kan det være en avgjørende faktor at man kjenner bilen godt hvis man har eid den en stund og holdt den godt ved like, mens man ikke vet så mye om historien til en bil man kjøper på Kanariøyene, hvor det er uvanlig at servicebok følger med bilen.

Slik er importprosessen

Andersson beskriver hele importprosessen slik:

  • Trinn 1 er å opprette en såkalt ficha reducida, hvilket er en teknisk beskrivelse av kjøretøyet. Det koster vanligvis 120 euro og kan kjøpes av en tekniker eller ingeniør med slik kompetanse (Ingeniero). Det er vktig å ha en komplett kopi og originalen av dokumentasjonen fra opprinnelseslandet.
  • Trinn 2 er kontrollbesiktning hos ITV, hvilket vanligvis koster 60–90 euro avhengig av motortype (diesel, bensin osv.) Dette får du gjort etter 10-15 dager. Det utstedes tre stk. Ficha technica.
  • Trinn 3 er å betale DUA (Documento Unico Administrativo) på 9,5 eller 13,5 prosent av skatteverdien.
  • Trinn 4 er å betale importskatten (Impuesto de matriculación, deklareres via skjemaet Modelo 576). Denne beregnes som prosent av skatteverdien i flere prosenttrinn ut ifra CO2-utslipp ved blandet kjøring. Utslipp på 0 -120 gram/km er gratis, 121-159 gram koster 3,75 prosent av bilens skatteverdi, 160-199 gram koster 8,75 prosent, og over 200 gram koster 13,75 prosent per 2019.  
  • Trinn 5 er å betale veiavgift/veiskatt (Impuesto de circulación) for inneværende år, normalt 50-150 euro ut ifra motorstørrelse og CO2-utslipp.
  • Trinn 6 er å levere alt til trafikkverket (Trafico) for behandling. 
  • Trinn 7 er å bestille registeringsskilter som koster 12-15 euro per stykk.

Ta med bilen som flyttegods

Hvis du har tenkt å melde flytting til Kanariøyene, det vil si bosette deg permanent, kan du få med et kjøretøy som flyttegods. Da slipper du betale importskatten, men de andre utgiftene slipper du ikke unna.

For å gjøre dette, må du legge frem bevis på at du har eid bilen i minst seks måneder.

Du må kaffe deg residencia, det vil si registrere deg som fastboende, innen 60 dager etter ankomsten på Kanariøyene, og du må legge frem bevis på at du er utflyttet fra hjemlandet (baja padron).

Dokumentene du trenger for importprosessen

  • Registreringsbevis fra hjemlandet i original.
  • Godkjenning fra generalagent hvis bilen har slepekrok.
  • Pass.
  • NIE-nummer (identitetsnummer for utlendinger).
  • Leiekontrakt eller skjøte (escritura) hvis du eier egen bolig.
  • Hvis du allerede er resident må du ha bevis på at du er skrevet inn i manntallet i kommunen der du bor (Certificado de empadronamiento).
  • Forsikringsbevis fra hemlandet. (Behøver normalt ikke å oversettes til spansk).
  • Ficha reducida (kun ved EU-kontroll - ITV).
  • Ficha tecnica fra ITV i 3 eksemplarer.
  • VIKTIG: Boardingkort fra båt eller fraktseddel hvis bilen er sendt med fraktselskap.

Regneeksempel

På Blocket.se finner vi en Volvo S60 D3 Momentum fra 2012 med en 136 hk dieselmotor som er kjørt 90.000 kilometer hos en bilforhandler til 124.500 svenske kroner (cirka 12.000 euro).

Brukte Volvo S60 med D3-motoren er vanskelig å finne på Kanariøyene.

Vi sammenligner med en tilsvarende bil med D3-motor i Madrid som er en 2013-modell med litt lavere kilometerstand (60.000 km), og som vi finner annonsert til salgs på Vibbo.es til 15.490 euro.

Slik blir regnestykket:

Skatteverdien i Spania er 10.335 euro. Bilen har et utslipp på 114 gram CO2 per kilometer.

Ficha reducida                                                              120 euro

DUA (IGIC 13,50%)                                                    1396 euro

Impuesto de matriculación 0%                                         0 euro

Impuesto de circulación                                               100 euro (cirka)

Nummerskilter                                                              30 euro

ITV                                                                              80 euro

Trafico, veiavgift                                                          170 euro

Gestoria                                                                     267 euro

Avgift Canpark inkl. besiktning                                    250 euro

Totalt:                                                                     2413 euro 

Det vil si at du sparer 15.490-(12.000+2413)=1077 euro på å importere bilen med hjelp av en gestoria i dette eksempelet. Kostnadene med å ta bilen til Kanariøyene er ikke regnet med i dette eksempelet.

Gjør du alt importarbeidet selv, kan du spare ytterligere noen hundre euro – men det kan koste deg mange arbeidstimer og gi deg mye hodebry og en hel del problemer underveis.

Gammel Volvo XC90

I et annet regneeksempel fra Canpark ser vi på kostnadene for å importere og registrere en svenskregistrert Volvo XC90 fra 2004 med 2,5 liters bensinmotor på 154 kilowatt og automatgir.

Denne bilen er kjørt 260.000 kilometer, har et utslipp på 282 gram CO2 per kilometer, og skatteverdien er 4200 euro.

Kostnadene er beregnet til 2207 euro inkludert honorar til gestoria og moms.

På Blocket finner vi en tilsvarende bil i butikk til 69.000 svenske kroner og et par rimeligere biler i det private markedet.

Et søk på Vibbo gir treff på Lanzarote på en 2005-modell med samme motor, men med manuell girkasse. Den averteres for 6500 euro og er kjørt 180.000 km.

I dette tilfellet er det også tvilsomt om det lønner seg å importere fremfor å selge i Sverige og kjøpe på Kanariøyene, men det er vanskelig å finne denne bilmodellen på Kanariøyene.

Import av elbil fra Norge

Bilprisene i Norge er så høye at det i de fleste tilfeller stort sett vil være ulønnsomt å importere til Kanariøyene fra Norge.

Elbiler er imidlertid rimeligere i Norge enn de fleste andre land på grunn av moms- og importavgiftsfritak.

Som et eksempel ser vi på en ny Hyundai Kona Electric Tecno, den elbilen som det selges mest av på Kanariøyene for tiden, med en motor på 150 kilowatt og et batteri på 64 kilowattimer.

Denne koster cirka 40.000 euro på Kanariøyene uten subsidier. For tiden er det en priskampanje på bilens topputgave Hitech med det største batteriet der prisen starter på 33.000 euro før fradrag av subsidier.

16 av de 48 elbilene som ble solgt på Kanariøyene i januar var en Hyundai Kona Electric.

Det gis støtte fra staten for elbiler og andre miljøklassifiserte biler (Plan VEA) som bringer sluttprisen for elbiler ned med drøyt 2000 euro, og de er fritatt for den kanariske versjonen av moms, kalt I.G.I.C, fra 2019 av.

På Finn.no finner vi et eksemplar av samme bilmodell med skinnseter og metallic lakk, hvilket er tillegg som koster 20.000 kroner ekstra, og som er kjørt 64 kilometer.

Den tilbys for 419.000 norske kroner.

En slik bil er det åpenbart ulønnsomt å importere til Kanariøyene.

Vi sammenligner også kostnadene for en ny Renault Zoe, den rimeligste elbilen på Kanariøyene. Den koster fra rundt 20.000 euro, hvilket er omtrent som i Norge det også.

Det er med andre ord ikke billigere med elbil i Norge enn det er på Kanariøyene, og dermed i mange tilfeller ikke lønnsomt å importere ny elbil fra Norge.

Brukt elbil kan det imidlertid være aktuelt for noen å importere, siden utvalget er meget begrenset på Kanariøyene, hvor elbilsalget så vidt har kommet i gang.

Regnestykket blir da det samme som nevnt lenger opp i artikkelen.

Dette må du betale ved import

  • DUA. Dette er i prinsippet Kanariøyenes momsvariant, IGIC, og koster 9,5 prosent for under 11 CVF av bilens verdi (CVF "kalles fiskale hestekrefter" og beregnes med en matematisk formel ut fra motorvolum og antall sylindre), eller 13,5 prosent for over 11 CVF av bilens verdi. Skatteverdien for bilen hentes fra en prisliste myndighetene har. Prislisten har med tillegg for ekstrautrusting og modellvarianter.
  • Overføringsskatt (ITP) på 5,5 prosent av skatteverdien pluss avgifter til gestoria hvis det er eierskifte på bilen. Dette er en avgift som betales når kjøretøy skifter eier og beregnes etter myndighetenes prisliste. Gjøres med skatteskjemaet Modelo 620.
  • Importavgift, som beregnet av skatteverdien ut ifra CO2-utslipp (se prosentsatser lenger ned i artikkelen).  
  • Kostnad for EU-kontroll, hvis bilen ikke har godkjent EU-kontroll i landet den kommer fra (dokumentasjon må fremvises).
  • Veiavgift/veiskatt (IVTM). Denne betales for ett år om gangen og prisen varierer fra kommune til kommune og med motoreffekt/volum/sylinderantall (CVF-tall). Prisen kan variere fra rundt 20 til rundt 200 euro per år.
  • Registreringsavgift på i underkant av 100 euro.
  • Registreringsskilt. Kjøpes fra bilutstyrsforretninger og koster cirka 12-15 euro per skilt.
  • Forsikring. Forsikringsprisene er omtrent som i Sverige og Norge.

Momsrefusjon ved eksportkjøp

Når du kjøper ny bil fra et firma kan du kjøpe på eksport og få momsen tilbakebetalt etter at bilen er importert til et annet land.

Spør forhandleren om de kan gjøre dette. Dokumentasjon på at bilen er importert til annet land å fremlegges for å få refusjonen.

I noen europeiske land, slik som Tyskland, tilbyr forhandlere også moms-reduksjon på brukte biler som kjøpes på eksport (VAT refund). Ifølge EU-regler gjelder dette for biler som ikke har vært i bruke mer enn seks måneder eller ikke er kjørt mer enn 6000 kilometer.

En fire år gammel bil som har kilometerstand under 6000 kilometer kan derfor bli ansett som ny etter reglene, og du kan derfor ha krav på momsrefusjon.

Reglene er nærmere forklart her.

Vær oppmerksom på at biler fra det spanske fastlandet og Balearene også må importeres til Kanariøyene, med de kostnadene dette minnebærer.

Tags