21 prosents økning i antallet henvendelser på andre språk til nødsentralen
112-henvendelser til nødsentralen på Kanariøyene på andre språk enn spansk økte med 21 prosent i 2017, det vil si 2000 flere enn i 2016.
112 er et nødnummer som dekker alle nødetatene på Kanariøyene (og det øvrige Spania) innen brann, redning, politi og helse. Det er også et nødnummer som anvendes i EU, EØS og i mobiltelefonnettet over hele verden.
11. februar er det den europeiske 112-dagen, det vil si nødsentraldagen, og i denne anledningen informerer nødsentralen på Kanariøyene om hvor mange henvendelser fra utlendinger de fikk i fjor:
Nesten 13 000
Det eksakte tallet er 12 895. Den kanariske nødsentralen har ansatte som snakker engelsk, tysk, fransk og italiensk i tillegg til spansk på plass i kontrollrommet 24 timer i døgnet og 365 dager i året
Dette har de hatt siden 1998, og tjenesten har de siste årene blitt stadig bedre kjent blant utlendinger. Fra 2017 av er de også tilknyttet et eksternt flerspråklig teletolkssystem som gjør at tjenesten kan utvides til mer enn 40 språk.
Sju av ti på engelsk
Nesten sju av ti utenlandske henvendelser er på engelsk, litt over av seks er på tysk, en av ti på italiensk og fire av 100 på fransk.
Typen av hendelser fra utlendinger var knyttet til sikkerhetssektoren i nesten halvparten av tilfellene (46,6 prosent).
Nummeret to er sanitære hendelser, som sto for drøyt en firedel (26,7 prosent), ulykker nummer tre med drøyt en av ti (10,9 prosent), og i mindre grad teknisk assistanse, branner og hendelser knyttet til maritim redning.
Totalt fikk nødsentralen 511 764 henvendelser i 2017, og passerte for første gang en halv million.
Nødsentralen flerspråklige tjeneste håndterer varsler, forebygging og retningslinjer for tiltak i møte med en risikosituasjon, rettet mot turister som besøker Kanariøyene.
Europakommisjonen oppfordrer alle land til å markere nødnummeret 112 den 11. februar.