På vandretur ved foten av Inagua

Mange har lagt merke til Los Azulejos, i sørveggen av Inagua sørvest på Gran Canaria, med et flott fargespill i turkis, oransje og brunt. Hva som skjuler seg oppe i høyden, er det få som vet.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Hytten er ikke åpen for publikum, men er en flott plass for en rast. En lett vandring på grusvei gjennom spredt furuskog avløses så av en meget bratt nedstigning langs en annen rute enn på vei opp.

Kort fjelltur

Ukens tur er den siste i denne omgang. Avslutningsturen er en flott og tøff, men kort fjelltur som heller ikke er så langt unna sørkysten.

Turen er ikke med i første utgave av boken ,«Gran Canaria Sør Fotturguide», men vil bli inkludert i en kommende andre utgave om et par år.

Til turen med bil

Fra slutten av motorveien (GC-1) nær Puerto de Mogán, kjør videre langs GC-200 forbi Mogán, og opp over fjellryggen mot vest.

Cirka tre kilometer etter krysset med GC-206 ned til Veneguera passeres en stor salgsbod omgitt av trær på venstre side av veien.

Parker på parkeringslommene til høyre eller venstre for veien kort etter.

Til turen med buss

Det går buss fra Puerto de Mogán noen få ganger om dagen (rute 38 og 86). Men det er ingen holdeplass ved salgsboden.

Velvillige bussjåfører slipper deg gjerne av, men det er ingen garanti for at bussen stopper på returen. Nærmeste offisielle holdeplass er ved Cruce Veneguera, tre kilometer lenger ned langs GC-200.

Rett opp fra start

Fra baren følg hovedveien 300 meter nordover til første krappe venstresving. Ved skilt med tekst «Los Azulejos El Roque», gå opp til høyre over steingrunn noen meter og til venstre for en gigantisk steinblokk.

En bred og tydelig sti kommer så til syne som leder svært bratt opp fjellsiden.

Canyoning for de eventyrlystne

Etter en kilometer går stien ovenfor et dypt, smalt bekkefar. Har det nylig vært mye nedbør er det mulig å delta på organisert canyoning.

Det innebærer blant annet å fire seg ned bratte skrenter, hoppe fra mange meters høyde ned i vanndammer og kravle seg fram over steinblokker. Spennende for de som liker slikt.

Fotturen fortsetter på stien ut mot bekkefaret og krysser dette på en liten flate. Rett ovenfor finnes svaberg med store kulper der det er mulig å ta seg et bad hvis har vært mye regn.

Turen fortsetter videre oppover omgitt av tette busker på den andre siden.

Det bratteste er over

Etter snaut to kilometer, i det stien flater ut i begynnelsen av et flatt område, følg stien mot venstre omgitt av tette, lave busker.

Det flate området er en god plass for en piknik hvis det er på tide med en pause. Stien fører så opp langs siden av et smalt dalsøkk med bratte sider.

Kryss dalsøkket mot venstre etter cirka 45 minutters gange. En kort stigning fører opp til en grusvei som følges mot venstre rundt et dalsøkk opp til fjellhytten Aula de la Naturaleza.

Vandringen har nå tatt en times tid.

Stengt hytte, flott utsikt

Hytten, som er fint restaurert for noen år siden, er dessverre ikke åpen for publikum. Det er imidlertid fint å ta en pause på trappen eller ved piknikbordene på vestsiden av hovedbygningen.

Utsikten er også flott, og strekker seg helt til Montaña Tauro i det fjerne.

Bak hytten fører en bratt li med furuskog opp mot toppen av Inagua. Noen få åkerterrasser vitner om at dette var en gammel fjellgård.

Lett retur til å begynne med

Returner samme vei langs grusveien. Fortsett videre på veien rundt en vid, grunn dal der stien som ble fulgt på vei opp møter grusveien.

På den andre siden av dalsøkket leder veien slakt opp over et flatere område og dreier mot høyre før den tar en sving mot venstre.

Starten på stien videre ikke lett å se

Etter utgangen av venstresvingen , cirka 3,6 kilometer etter fjellhytten, passer en liten kulvert der det står to lave, korte steinmurer på hver side av veien.

Kort etter, forlat veien til høyre ved en liten varde. Det er ingen tydelig sti å se. Gå litt mot venstre (mot sør), mot en varde ovenfor en smalt bekkefar.

Kryss bekkefaret og gå rett fram oppoverbakke et kort stykke til et lite platå med fjellgrunn. Hold mot høyre mot kanten av platået, til venstre for en stor furu på kanten.

Enslig skilt viser vei til «utforkjøringen»

Et grønt og hvitt turskilt med tekst «S.L 2 Barranco de Los Palos» dukker så opp i all ensomhet.

Følg her en smal og steinete sti som leder ned fra platået. Små varder viser vei, og stien er lett å følge.

Til tider bærer det svært bratt utfor.

Litt asfalt til slutt

Etter å ha gått ned mot høyre foran en enorm steinblokk etter 10 kilometer, kommer stien ut på hovedveien tre hundre meter senere. Et skilt med samme tekst som ved starten på turen viser vei tilbake.

Følg veien en drøy kilometer mot høyre tilbake til utgangspunktet. Litt ut på ettermiddagen er det som oftest ikke mye trafikk.

Totalt snaut 12 kilometer, gangtid 2,5 til 3 timer. Total oppstigning 700 høydemeter.

Los Azulejos - fint turmål med bil

Noen lang biltur kan vi ikke by på denne uke heller. Men det er en fin sightseeingtur å følge GC-200 fra Puerto de Mogán opp til baren ved foten av Los Azulejos.

Etter å ha beundret fargespillet i fjellveggen, returner tre kilometer mot sør, og ta en liten avstikker langs GC-206 til landsbyen Veneguera.

Parker nær torget og ta en kaffe i  baren som har bord ute under skyggefulle trær på kirketorget.  På turen tilbake til sørkysten er det også vel verdt å ta en stopp i Mogán.

Flott rute på kjerrevei for terrengsykler

Sykkelturen som beskrevet nedenfor har vært omtalt tidligere her i vår serie for Canariajournalen.no. Vi tar den med igjen da den følger grusveien som nevnt ovenfor på returen.

Det er dessuten en av de flotteste sykkelrutene for terrengsykkel på øya.

Start ved Presa de las Ninas

Hiv sykkelen i bilen og følg GC-200 til krysset med GC-605 nord for Mogán. Videre på GC-605 opp den bratte stigningen til platået sør for reservoaret Presa de las Ninas.

Ta til venstre i veikrysset på toppen av stigningen og stopp 1,5 kilometer etter veikrysset, der en kjerrevei tar av mot venstre. Parker her og start sykkelturen ved å fortsette videre nordover på asfaltveien.

Kjerreveier

Etter 1,5 kilometer langs asfalten er det slutt på fast underlag og biltrafikk for godt. Følg her kjerreveien som tar av mot venstre.

Etter 4,5 kilometer bratt oppover, kom til skaret ved Cruz de la Huesita på toppen av fjellryggen. Rett etter det høyeste punktet, følg kjerreveien til venstre.

Turen videre går gjennom naturreservatet Pajonales, i vidstrakte furuskoger og total ensomhet til et kryss på toppen av en rygg (Degollada de las Brujas) 12,5 kilometer senere.

Mange plasser er det flott utsikt over den øde fjellverdenen vest på Gran Canaria.

Herfra bærer det utforbakke forbi Aula de la Naturaleza som nevnt ovenfor. Deretter gjenstår en lett transportetappe tilbake til der bilen er parkert.

Total distanse cirka 32 kilometer, med rundt 900 høydemeter som må overvinnes.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.