Fottur rundt Montaña de Tauro fra nord

Montaña de Tauro på Gran Canaria har en karakteristisk profil som er godt synlig på lang avstand. Toppen er over 1200 meter høy.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Øde fjellrygger og daler dominerer utsynet herfra, og gir et godt inntrykk av hvor folketomme de sentrale fjellområdene på Gran Canaria virkelig er.

Turen følger blant annet en spennende rute rundt den dramatiske sørflanken der vandringen går høyt oppe over enden av den imponerende Barranco Tauro, og går så opp langs en lite brukt og fascinerende rute i øde furuskoger øst for toppen.

Til turen med bil

Fra enden av motorveien (GC-1) nord for Puerto de Mogán, følg GC-200 nordover 11 kilometer til krysset med GC-605.

Ta av mot høyre, og følg den smale GC-605 bratt opp 8,5 kilometer til krysset med veien som kommer opp fra Arguineguín-dalen.

Sving her til høyre, og følg denne veien 1 kilometer til en smal kjerrevei tar av krapt ned til venstre i en høyresving.

Denne er markert med skilt «PROHIBIDO EL BANO», bading forbudt (i reservoaret nedenfor). Dette kan virke litt komisk da det ofte ikke er en vanndråpe å se.

Parker her, plass til minst 6-7 biler. Er det fullt, er det plass til flere biler på en liten plass til høyre 200 meter tilbake langs veien.

Til turen med buss

Det er dessverre ingen bussforbindelse til startpunktet for turen.

Grei start

Fra parkeringsplassen, følg veien sørover cirka 100 meter, og ta til høyre på en bred sti.

Denne runder en kolle og fører etter noen minutter bratt opp i krappe svinger gjennom åpen furuskog, kun avløst av et par korte, flate strekk.

Kort topptur eller spennende langtur?

Kom etter 2 kilometer og cirka 40 minutters vandring til et skiltet stikryss på 1150 meters høyde.

For de som ønsker en kort tur til toppen, er det bare å gå til venstre og følge stien ut til utsiktspunktet og opp til toppen som beskrevet nedenfor.

Total tid for turen i så fall rundt 2 timer med en høydeforskjell på rundt 300 meter.

For å fortsette den spennende rundturen, gå til høyre, og kom etter få minutter til et platå på toppen av fjellryggen.

Magasug

Rett før stien fører lett nedover gå til høyre ut mot klippekanten. Men vær varsom, plutselig tar platået slutt og det er mange hundre meters svimlende stup ned i Mogán-dalen.

Å kikke ut over kanten gjør at det kiler i magen selv for oss som ikke har noen føling med høydeskrekk. Utsikten mot vest er fantastisk.

Den lettere delen av turen

Det bærer så videre lett nedoverbakke gjennom åpen furuskog.

Ruten går et godt stykke inn fra kanten av platået så det er ingen fare for å falle utfor.

Uventet «bebyggelse»

I stikrysset ved Degollada de las Lapas finnes en enslig, liten steinbygning med to rom. Taket har forsvunnet for lengst, men de solide veggene står igjen.

Det er langt til nærmeste dyrkbare areal, så losjiet har nok mest sannsynlig blitt brukt av gjetere om sommeren, og gjerne av jegere ellers. Gå til venstre østover her.

Dramatisk dal

Etter å ha gått rett fram i et stikryss noen minutter senere, der stien til Llanos de Gamona fører sørover, slynger den fint oppbygde stien seg snart ned i vide svinger gjennom spredt furuskog.

Her høyt oppe over nordenden av den majestetiske Barranco Tauro er selv sanddynene ved Maspalomas synlige i det fjerne.

Øde terreng

Etter snaut 6 kilometer krysses et bekkefar i en dal med tettere skog, før ruten går ut langs den bratte sørsiden av Montaña de Tauro. Det er en god ide å holde seg på stien her.

Nedenfor fører en bratt skråning med spredte trær til kanten av vertikale klippevegger, med et fall på flere hundre meter ned til bunnen av Barranco Tauro.

Vær oppmerksom, ellers bærer det feil vei

Det bærer så ned til et bekkefar i neste dal.

Drøyt 100 meter etter bekkefaret, gå krapt til venstre på en smal sti merket med to små varder. Dette stikrysset er lett å overse.

Ukjent rute

Vi oppdaget ruten opp til toppen herfra ved en tilfeldighet for noen år siden. På vei forbi her fra Molino de Viento ned mot Cortadores så vi noen personer høyt oppe i fjellsiden som så ut til å bevege seg nedover i vår retning.

Vi tok derfor en pause, og ganske riktig, etter 15-20 minutter kom det to svensker i stort tempo forbi. De var lite villige til å stoppe, et «hej» var alt de hadde tid til.

Så vi fikk ikke bekreftet om ruten faktisk gikk til toppen, og det var derfor med spenning vi gikk opp her første gang noen dager senere.

Bortgjemt fjelldal

Stien er smal, men godt merket med små varder. Ruten går opp en øde dal med spredt furuskog.

Ingen tegn til sivilisasjon er å se, og bare vindens sus i trærne og enslig fuglekvitter er å høre.  Enkelte plasser er stien nesten dekket av store furukongler.

Litt oppmerksomhet er på sin plass

Etter totalt snaut to og en halv times gange fører stien relativt slakt opp mot høyre i krappe svinger mot toppen av fjellryggen, opp over høyre ende av en langstrakt skrent.

Hold til venstre ovenfor skrenten og gå oppover mot det høyeste punktet langs ryggen (lettgått, men ingen sti). Kryss et lite platå og hold til venstre for en fjellknaus

Smal rygg

Fortsett langs toppen av ryggen som nå er svært smal. Det er her formidabel utsikt ned i nordenden av Arguineguín-dalen og opp mot fjellene.

I enden av den flate ryggen følg en smal, men tydelig sti merket med små varder bratt opp over til en stor steininnhegning på et platå på enden av fjellryggen.

Utrolig utsikt

Utsikten herfra er nesten til å miste pusten av. Langt nedenfor ligger den lille fjellandsbyen Soria, som domineres av den enorme demningen til Soria-reservoaret.

Hele den sentrale fjellkammen er synlig, med Roque Nublo som en silhuett mot horisonten i nord.

Lenger øst er telekommunikasjonsmastene nær Pico de las Nieves, det høyeste punktet på øya, lette å få øye på.

Antiklimaks

Videre, følg en sti sørover opp til toppen av Montaña de Tauro.

Utsikten fra toppen er nesten skuffende da denne er flat og delvis skogkledd.

Ikke langt igjen

Fra toppen, returner til stikrysset ved foten av fjellet mot nord, og ta til venstre.

Kom etter et par hundre meter til stikrysset som ble passert 2 kilometer etter starten på turen, og følg samme vei tilbake.

Totalt snaut 12 kilometer og cirka 4 timers vandring (uten pauser).  Total stigning cirka 800 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis samt detaljert kart med stor målestokk, finnes i vår bok Fotturguide Gran Canaria Sør.

Fin rundtur og piknikmuligheter for bilturister

Etter noen magre uker har vi endelig en godbit å by på for bilturister. Men det forutsetter at man ikke er redd for smale og svingete veier.

Følg beskrivelsen som angitt i starten av artikkelen til krysset med veien til Arguineguín-dalen. Ta her i stedet mot venstre, og kjør inn gjennom furuskogen til piknikområdet ved reservoaret Presa de las Niñas, cirka 4,5 kilometer mot nord.

Krysset med veien ned til piknikområdet er tydelig skiltet «Zona Recreativa».

Spesielt hvis reservoaret er fullt, er det en nydelig plass for en rast.

En litt lengre biltur

De som vil ha en lengre kjøretur, kan så fortsette nordover til barene i Ayacata, 10-15 minutters kjøring.

Herfra er det et alternativ å returnere til sørkysten langs GC-60, regn med en drøy time ned til Maspalomas/Playa del Inglés.

De som ikke ønsker en så lang tur, returnerer til veikrysset på toppen av den bratte stigningen fra Mogán-dalen, og fortsetter rett fram forbi startpunktet for fotturen.

Stopp gjerne for å nyte den fantastiske utsikten over det øde fjellandskapet.

Krappe svinger

Var man litt nervøs på veien opp, så er det ingen trøst å få. Ruten ned til Barranquillo de San Andres er like smal som på vei opp fra Mogán-dalen.

Svingene er om mulig ennå krappere, i enkelte kurver er det på nippet til at man må rygge for å komme rundt. Men trøsten er at det ikke er stupbratt til side for veien.

Vel ute på veien fra Soria går det fortsatt i mange svinger ned til bunnen av Arguineguín-dalen, men veien er bred og god.

Kjør imidlertid ikke for fort gjennom svingene, det vrimler av syklister, som vi tidligere har omtalt. Og spesielt noen utenlandske syklister har ikke begrep om god trafikkultur, eller er for slitne til å bry seg.

Etter en snau time fra piknikområdet er man framme på ved motorveien ved Arguineguín. Total kjøretid for rundturen med start for eksempel i Puerto Rico blir da under 2 timer.

Populær landeveisrute for syklister

Landeveissyklister følger ruten som beskrevet med bil ovenfor. Dette er en tøff og krevende runde, og det kan være masete å følge kystveien GC-500 for å komme til og fra turen som beskrevet ovenfor på grunn av mye trafikk.

På tross av dette er det liten sjanse for å følge seg ensom hvis man legger ut tidlig på morgenkvisten. Spesielt i helgene er det typisk minst mange titalls syklister som legger ut på turen.

Flott rute på grus for terrengsykler

De som vil holde seg unna trafikk, hiver sykkelen i bilen og kjører som beskrevet under bilturen i retning mot piknikområdet.

Men stopp 1,5 kilometer etter veikrysset på toppen av stigningen fra Mogán-dalen, der en kjerrevei tar av mot venstre. Parker her og hiv deg på sykkelen.

Etter 1,5 kilometer videre nordover langs asfalten er det slutt på fast underlag og biltrafikk. Følg her kjerreveien som tar av mot venstre.

Etter 4,5km bratt oppover, kom til skaret ved Cruz de la Huesita på toppen av fjellryggen. Rett etter det høyeste punktet følg kjerreveien til venstre.

Gjennom furuskog

Turen videre går gjennom naturreservatet Pajonales, i vidstrakte furuskoger og total ensomhet til et kryss på toppen av en rygg (Degollada de las Brujas) 12,5 kilometer senere.

Herfra bærer det utforbakke forbi Aula de la Naturaleza, en fjellhytte som ikke er åpen for publikum. Dette er en fin plass for en rast, med piknikbord under tak.

Deretter gjenstår en lett transportetappe tilbake til der bilen er parkert. Total distanse cirka 32 kilometer, med rundt 900 høydemeter som må overvinnes.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.