Fottur i høyden over Arguineguín-dalen til Cruz Blanca

Ukens fotttur på Gran Canaria byr på litt spenning, både for å finne veien til turen, og på grunn av ruten som til dels går langs en stupbratt fjellside. Trøsten er at det ikke er noe smalt geitetråkk av en sti som følges, men en bred kjerrevei.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Landskap i stor kontrast til turistområdene

Kun noen få kilometer nord for det tett bebygde turistområdet Maspalomas endrer landskapet karakter.

Åpne, langstrakte og smale åsrygger adskilt av dype raviner strekker seg opp mot det vide platået mellom Arguineguín- og Ayagaures-dalene.

Den høyeste toppen her, Morro de Hierba Huerto, når en høyde på 1300 meter over havet.

Her finnes ingen landsbyer, kun noen få spredte hus og isolerte småbruk er å se.

Turen går langs det spektakulære, bratte vesthenget av høysletten Llanos de Santidad med en utrolig utsikt ned i Arguineguín-dalen, og ut til enden av fjellryggen ved Cruz Blanca hele 700 høydemeter oppe over landsbyen Cercados de Espino.

Ved starten på turen er det vidt utsyn over flate vidder helt ned til kysten, samt langt øst- og vestover.

Spennende rute til startpunktet med bil

Ta av fra motorveien (GC-1) i avkjørsel 48 og følg skilting til El Tablero. Fortsett inn i El Tablero til et T-kryss 700 meter fra nordsiden av motorveien.

Ta her til venstre langs Avenida de las Americas og sving til høyre i tredje kryss etter 170 meter langs Calle Molino, som går over i Calle Venezuela.

Etter 450 meter, ved en bygning omgitt av høye trær og en mur ut mot gaten, sving til venstre langs Calle Puerto Rico.

Hold mot høyre etter 50 meter ut av bebyggelsen i El Tablero. Fortsett videre langs GC-604, kjør rett fram i alle kryss.

Etter cirka 3 kilometer blir veien svært smal og slynger seg opp over smale åsrygger med vidt utsyn.

Ved Lomo de Pedro Afonso går veien langs kanten av et brattheng høyt over Arguineguín-dalen, som befinner seg over 400 høydemeter lavere før asfalten tar slutt ved Lomo de la Cebada etter 15 kilometer. Parker til side for veien der asfalten slutter.

Ingen bussforbindelse

Det er ingen bussforbindelse til startpunktet, eneste mulighet er taxi hvis du ikke kjører selv.

Regn med minst 25-30 Euro hver vei fra Faro Maspalomas/Playa del Inglés området.

Spektakulært nesten helt fra start

Der asfalten slutter, følg veien lett oppoverbakke 300 meter til et kryss. Hold her til venstre.

Etter halvannen kilometer bærer det krapt til høyre langs det stupbratte vesthenget av Llanos de Santidad.

Utsikten er utrolig. Veien er bred og god, så det er bare å nyte utsikten.

Kun de som har svært store problemer med høydeskrekk vil finne det vanskelig å fortsette.

Veien har forøvrig fortsatt veinummer GC-604, men det er så absolutt ikke noen god ide å kjøre her med vanlig personbil.

Bortgjemt fjelldal

Etter snaut fire kilometer leder ruten opp en øde dal med spredt furuskog. Reservoaret Presa del Caidero de Los Saltos, også kalt Embalse de Escusabarajas, ligger idyllisk til nede i dalbunnen.

Opp til Degollada Blanca

Det bærer videre gjennom den spredte skogen opp til et kryss på toppen av åsryggen ved Degollada Blanca etter 6 kilometer (snaut en og en halv times gange).

Ta til venstre her. Ved å gå til høyre, er det mulig for de virkelig spreke å ta en flott rundtur på snaut 30 kilometer rundt høysletten Llanos de Santidad.

Se informasjon for syklister nedenfor for mer informasjon.

Lett ned til turmålet

Fra krysset bærer det stort sett nedover ut langs Montañon de Escusabarajas til turmålet Cruz Blanca, som nås to kilometer senere, etter cirka 1 time og 45 minutters vandring.

Utrolig utsikt

Utsikten ned i Arguineguín-dalen herfra er imponerende.

Mot vest løper blikket opp mot sletten ved Cortadores, høyt oppe over vestsiden av dalen. I nordvest dominerer Tauro-fjellmassivet utsikten.

Retur samme vei, totalt 16 kilometer/3 timer og 30 minutter. Oppstigning totalt cirka 400 høydemeter.

Spennende biltur

For de som bare ønsker en biltur, kan det anbefales på det sterkeste å følge ruten som beskrevet innledningsvis.

Dette er en rute som ikke mange turister tar, enkelt og greit fordi veien egentlig ikke fører noe sted.

De med vanlig leiebil som ønsker å utfordre skjebnen, og gi blaffen i forsikringsvilkårene, må gjerne forsøke å kjøre videre i det asfalten slutter.

Det er cirka 11 kilometer på et meget tvilsomt grusunderlag til asfaltdekke igjen er å se ved Chira-reservoaret.

Men merk at vi ikke selv har forsøkt oss på dette!

Fra Chira-reservoaret er det ingen problem å komme seg tilbake igjen til sørkysten på vanlige veier i løpet av en times tid.

Tøff eller ekstrem utfordring for syklister

Denne uken har vi heldigvis noen skikkelige ruter å by på både for landeveissyklister og de som foretrekker røffere underlag.

Landeveissyklister kan starte fra Maspalomas og følge ruten som beskrevet i innledningen til asfalten slutter.

En tøff utfordring, for det meste oppoverbakke, med litt berg- og dalbane underveis. Tur/retur rundt 40 kilometer, avhengig av startpunkt.

Biltrafikken er ikke spesielt plagsom, ingen turistbusser finner vanligvis veien opp her, og det er langt mellom hver personbil.

Turen er et mye kjekkere alternativ enn å krangle med bilister på vei opp Fataga-dalen langs hovedveien GC-60.

Sykling på grus

De som foretrekker grus, kan ta sykkelen i bilen, og parkere som beskrevet ovenfor. Følg turbeskrivelsen fram til Degollada Blanca etter 6 kilometer. Ta her til høyre og fortsett opp mot Chira-reservoaret.

Ignorer alle veier til venstre, men ta av langs første kjerrevei som fører til høyre (4,5 kilometer etter Degollada Blanca).

Det bærer bratt oppover snaut 2,5 kilometer til et skar på toppen av fjellryggen.

Til venstre fører en avstikker på ca. 3,5 kilometer tur/retur opp til toppen av Morro de Hierba Huerto. Denne anbefales på det sterkeste for de som har nok krefter og tid.

Fra krysset fortsetter turen sørover langs Llanos de Santidad, der det ikke finne noen bebyggelse. Ignorer noen få veier som tar av til venstre eller høyre. Men i et tydelig kryss etter 4 kilometer er viktig å holde krapt til høyre.

Kom så etter snaut 30 kilometer tilbake til der bilen er parkert.

De som liker virkelig blodslit, kan selvfølgelig påbegynne turen i Maspalomas som beskrevet ovenfor for landeveissyklister.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.