Biltur på kjente og ukjente trakter sør på Gran Canaria – del 1

Denne tur og neste ukes tur tar vi det litt med ro og tar et streiftog i sør. Turen er en fin introduksjon til det sørkysten har å by på.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

De som kjenner øya godt får sikkert ett og annet tips også.

Turen går først til kjente og ukjente steder østover fra Arguineguin til Bahia Feliz. Ferden går så vekk fra kysten for å gi et lite innblikk i naturen sør på øya vekk fra den tett befolkede kyststripen.

Neste gang fortsetter turen på ukjente ruter utenfor allfarvei før kystveien følges fra Puerto de Mogán tilbake til Arguineguin.

Hopp på turen der det passer og følg den fra ditt hjemsted på øya!

Start som vanlig

Utgangspunktet for turen er som tidligere avkjørsel 56 (Arguineguin) på GC-1. I dag er det imidlertid ikke nødvendig å legge i vei i full fart langs motorveien.

Fra motorveikrysset følges veien sørover. Ligg i høyre fil, og følg veien over en bro mot venstre. Fortsett 800 meter østover langs GC-500 til en rundkjøring.

Ukjent perle

I rundkjøringen, ta av mot høyre, skiltet til El Pajar.  Kom etter 600 meter til sentrum av denne lille landsbyen i havkanten.

Her finnes en restaurant som turister med innsideinformasjon sverger til.  Navnet avsløres ikke her.

Parker ved det lille torget, og følg en smal vei et kort stykke østover ut til stranden. Denne ligger idyllisk til med bratte klipper mot nord.

Sementfabrikken på sørsiden er lett å overse.

Øde kyst

Kjør tilbake til GC-500 og fortsett langs denne mot øst, skiltet til Lomo Galeon. Veien balanserer snart på toppen av bratte klipper over havet, med utsikt tilbake ned mot El Pajar.

Idet Arguineguin-dalen er forlatt, venter første overraskelse. Ikke et hotell er i sikte. Landskapet er åpent og øde, helt uten bebyggelse. Nakne, lave åser strekker seg helt ut mot havkanten.

Stopp gjerne ved Playa de Triana (5 km) for å ta en rusletur ut i fjæresteinene ved den steinete stranden. Her i havkanten er det virkelig mulig å oppleve hvor øde sørkysten var før turisthotellene begynte å dukke opp i fleng.

Helt alene er man antageligvis ikke da dette har vært en populær overnattingsplass for bobilturister.

Gradvis tilvenning

Veien slynger seg snart vekk fra havet der tegn til sivilisasjon dukker opp igjen. Noen brå overgang er det ikke snakk om da det er enda noen kilometer igjen før turistanleggene tar helt over.

I rundkjøringen etter totalt 9 kilometer leder en vei til høyre ned til Pasito Blanco. Dette er en liten «turistlandsby» med en stor båthavn. Innkjørselen er bevoktet.

Selv om det er greit å rusle rundt til fots bør bilen parkeres utenfor vaktbua. Egentlig er det ikke verdt å ta turen ned hit da det ikke er noe spesielt å se.

I krysset med tilfartsveien til motorveien kort etter, kjør videre langs GC-500, skiltet til Meloneras og Maspalomas.

Nytt utbyggingsområde

I rundkjøringen nær Hospital San Roque Maspalomas, sving til høyre, skiltet til Meloneras (11 km). Hold til høyre i rundkjøringen rett foran hospitalet etter 100 meter, og til venstre i neste rundkjøring kort etter.

Etter en kilometer dukker de første hotellene opp langs gaten. Dette er Meloneras, et av de nyeste utbyggingsområdene. Stedet domineres av gigantiske hotellkompleks som strekker seg ut til havkanten.

I rundkjøringen ved busstasjonen Faro Maspalomas to kilometer etter hospitalet (totalt 13 km), sving til venstre. Parker i parkeringshuset rett etter busstasjonen.

Flott, gammelt fyrtårn

Fra parkeringshuset, gå tilbake forbi busstasjonen og følg gaten sørover til det gamle fyrtårnet (Faro Maspalomas) som er fint restaurert. Herfra er det to muligheter for en god strekk på beina.

Mot vest fører en flott strandpromenade langs sjøkanten. Hotellene har ikke fått lov til å legge beslag på strandlinjen, som i følge spansk lov skal være offentlig tilgjengelig.

Tur i "Sahara"?

Mot øst er det etter 500 meter slutt på all bebyggelse. Dette er Dunas de Maspalomas, et ørkenaktig naturreservat med store sanddyner som strekker seg snaut 2 kilometer inn fra stranden, og cirka 3 kilometer fra øst mot vest.

Området er stort nok til å få en unik fornemmelse av hvordan det er i Sahara. Vekk fra sjøkanten dominerer sanddynene landskapet, og det er mulig å få en følelse av å gå seg vill i et hav av sand.

Gjør turen så lang eller kort som mulig. Selv i strandkanten er det mulig å rusle over 4 kilometer til Playa del Inglés før bebyggelsen igjen blir påtrengende.

Maspalomas

Fra parkeringshuset, kjør nordover. Utsynet mot fjellene i det fjerne gir et hint om at masseturismen bare klorer seg fast til et lite område nær havet.

Til side for veien ligger først områder som fortsatt er ubebygd. Det varer ikke lenge. I den andre rundkjøringen etter parkeringshuset ta av ned mot høyre langs Avenida Touroperador TUI og dukk inn i hjertet av Maspalomas.

Flere ruter kan følges videre mot øst mot Playa del Inglés. Severdigheter i seg selv er det ikke så mange av. Vi anbefaler å følge Avenida Touroperator TUI rett fram.

Denne dreier etter hvert i en vid bue rundt mot øst. Bebyggelsen her er mindre tett enn i Playa del Inglés, med mer åpne områder og grøntområder.

I krysset etter 16 kilometer fører gaten til venstre (Avenida Finnair) etter 700 meter opp til markedsplassen (Mercado Maspalomas), der det er marked hver onsdag og lørdag.

Masseturismens arnested

Kjør videre rett fram i neste kryss. Gaten fører nå oppoverbakke inn i Playa del Inglés, og skifter navn til Avenida de Alfereces Provisionales. Snart reiser høye hotellbygg seg mot himmelen.

I en stor rundkjøring med palmer (17,5 km), ta til høyre sørover langs Avenida de Tirajana.

Vi er nå i hjertet av masseturismens første høyborg på Gran Canaria. Hoteller, restauranter og turistbarer ligger på rekke og rad her i hjertet av denne metropol for utlendinger.

Stor kontrast

Foran Hotell RUI Palace Maspalomas (19 km) er det ikke mulig å fortsette videre rett fram. Sving til venstre, og parker langs gaten Avenida de Alemania så snart det er mulig.

Gå tilbake til hotellet og følg gangveien tvers gjennom hotellkomplekset forbi besøkssenteret for sanddynene ut til en utsiktsplattform. Besøkssenteret er åpent mandag til fredag kl. 09.00 til 14.00.

Utsiktsplattformen gir et unikt utsyn over havet av sand som strekker seg ut mot havkanten i det fjerne.

Er det behov for en rusletur følg gangveien mot nordøst. Denne går oppe over kanten av sanddynene med flott utsikt hele veien.

Sightseeing i klassisk turiststrøk

Tilbake i bilen, kjør videre langs Avenida de Alemania der eneboliger og kompleks med bungalower dominerer. Følg denne rett fram til et T-kryss (20 km).

Sving her til venstre langs Avenida Estados Unidos, og ta så til høyre etter 300 meter ned forbi shoppingsenteret Yumbo langs Avenida de España.

Synonym for Gran Canaria

En stopp ved stranden, som for mange er synonymt med Gran Canaria, er nesten obligatorisk.

I bunnen av den korte bakken, sving derfor til høyre langs Avenida de Alfereces Provisionales, skiltet til Playa del Inglés. Gaten ender etter en snau kilometer, ved en stor parkeringsplass inn til høyre (22 km).

I bakkant av parkeringsplassen ligger en rekke barer, restauranter og turistbutikker i komplekset Anexo II, som den spanske stat ønsker revet selv om det ble oppført full lovlig på slutten av 70-tallet. Det har lenge pågått en kamp i rettssystemet rundt dette da eierne mener at kystloven av 1988 brukes retroaktivt for å få senteret fjernet.

Ekstremstrand

Gå gjennom dette og ut på den flotte stranden. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor dette er en soleklar favoritt for mange.

Stranden strekker seg først 2 kilometer mot sør før den dreier mot vest og fortsetter 2,5 kilometer videre til starten av bebyggelsen i Maspalomas. Bare man er villig til å gå et stykke, er det alltid mulig å finne sin egen plass i fred og ro i sjøkanten, eller gjemt i sanddynene.

Over til svenskene

Etter en strandtur kjør tilbake 1,3 kilometer rett fram til rundkjøringen som ble passert første gang etter 17,5 kilometer.  Ta nå til høyre nordover langs Avenida de Tirajana.

I en stor rundkjøring 400 meter senere, følg skilting mot høyre (øst) ned på GC-500.

Mot høyre blir havet synlig et kort stykke etter 26 kilometer. Playa del Inglés viker her plassen for San Agustin, som svenskene har gjort til sitt «hjemsted». Mange nordmenn har også dette som sin favoritt på Gran Canaria.

Ta av til høyre fra GC-500 ved Hospiten Roca på venstre hånd 1,5 kilometer senere, og følg gaten 200 meter ned til parkeringsplassen ovenfor stranden i San Agustin.

Fin strand

Ta en rusletur ned til stranden. Gangveien i bakkanten av stranden fører mot vest i sjøkanten over lave klipper.

Det er en fin rusletur på en drøy kilometer en vei.

Masseturismens spede begynnelse

Fra parkeringsplassen, kjør tilbake til første kryss og ta til høyre langs Calle las Retamas opp mot Morro Besudo.

Kjør til høyre langs Calle los Dragos 800 meter senere, og så til venstre kort etter fram til gaten ender i en parkeringsplass (29 km).

Her i Morro Besudo har bebyggelsen et litt mer falleferdig preg. Det som var et av de første turistområdene på øya ser nå ut til å være oversett av de fleste.

Overraskende utsikt

I bakkant av parkeringsplassen, følg gangveien ut til utkanten av bebyggelsen på toppen av klippene.

Kom etter drøyt 100 meter til et utsiktspunkt der utsikten nordøstover langs kysten kommer som en stor overraskelse.

Liten strandperle

Trapper fører ned over klippene herfra til den smale Besudo-stranden. Hit fører ingen bilvei, så dette er virkelig en liten perle. selv om sanden er sort og ikke gyllen.

For en litt lengre vandring, fortsett opp trapper i den andre enden og langs en smal gangvei fram til utkanten av Playa del Aguila. Returner ellers til bilen samme vei.

Videre østover

Kjør tilbake til krysset med GC-500 og ta til høyre. Veien får her igjen fire felt, og slynger seg opp over høyden ved Morro Besudo. Neste avkjørsel er ved Playa del Aguila (31 km).

De som vil ta stranden her i øyesyn, tar av som skiltet. Parker på den andre siden av rundkjøringen etter avkjøringsrampen, stranden ligger i bakkant av parkeringsplassen.

Siste utpost

Fortsett videre på GC-500. Sving av inn til Bahia Feliz en drøy kilometer etter avkjøringen til Playa del Aguila. Hold til venstre og parker der det er mulig i nærheten av fotgjengerbroen etter 200 meter.

Gå ned til høyre langs gaten som fotgjengerbroen munner ut i. I første sving, følg en gangvei rett fram ned langs et parkområde og forbi et lavt leilighetskompleks på venstre side til stranden.

Bahia Feliz har en roligere atmosfære enn mange andre plasser langs kysten, og er et sted godt likt av nordmenn.

Til fjells

På plass i bilen igjen, kjør tilbake til GC-500 og fortsett videre østover. Etter totalt 33 kilometer, følg skilting for motorveien GC-1 i retning Maspalomas.

Motorveien følges vestover til avkjørsel 46 Playa del Inglés/ Maspalomas (43 kilometer). Ta av i første avkjøring etter motorveien er forlatt og hold mot høyre.

Passer markedet (Mercado Maspalomas), og kom til en stor rundkjøring (45 km). Følg her GC-503 mot høyre nordover forbi helsesenteret (Centro de Salud) og ut av bebyggelsen.

Sceneskifte

I krysset med GC-504 (47 km), hold til høyre langs GC-504 mot Ayagaures. Plutselig bærer det nå opp en trang dal, omgitt av høye, imponerende bratte åssider.

Selv her, noen få kilometer i luftlinje fra Maspalomas, har det ville Gran Canaria overtaket. Bebyggelse er det lite av.

Helt fritt for turister er det imidlertid ikke. Og de fleste befinner seg i veibanen på to hjul. Ruten er nemlig svært populær blant syklister i alle aldre.

Ayagaures

Til slutt blir dalen så smal at veien slynger seg krapt opp til et kryss ved den lille kirken i Ayagaures (56 km).

Den store demningen for Ayagaures-reservoaret sperrer uansett all videre framferd langs dalbunnen.

Kjør videre rett fram forbi demningen og opp langs reservoaret til asfalten tar slutt en kilometer etter demningen. Mot nord reiser fjellene seg opp over 1100 meter over havet. I motsatt retning er det fin utsikt over reservoaret, som etter langvarig tørke kan være helt tomt.

Tradisjonell landsbystemning

Returner til parkeringsplassen ved demningen, og gå til fots til kirken og kirkeplassen.

Bar Asociacion de Vecinos i hjørnet av plassen er åpen hele dagen søndag, ellers kun ettermiddag og kveld.

Mange turmuligheter

For en skikkelig fottur finnes mange alternativ. En kort variant er å gå over demningen, og langs grusveien opp til skaret Degollada de la Ancha, 6 kilometer tur/retur med en stigning på 200 høydemeter.

Dette gir først en flott utsikt tilbake mot dalen, og et formidabelt inntrykk av de ville fjellene fra den andre siden av skaret.

Se tur 20 og 21 i vår bok «Gran Canaria Sør Fotturguide.» for nærmere beskrivelse av turmulighetene og detaljerte kart med stor målestokk.

Humpete firehjuls alternativ

Det er også mulig å kjøre over dammen og mot øst langs grusveien helt til Arteara (15 km).

Denne har til og med offisielt veinummer (GC-602). For de med vanlig leiebil er dette ikke å anbefale.

Retur mot sør

Av returmulighet finnes derfor bare en alternativ kjørerute. Langs denne fortsetter vi neste gang for flere spennende fjellopplevelser før kyststripen igjen lokker.

Ren kjøretid fra Arguineguin til Ayagaures cirka 2 timer, litt avhengig av trafikken.

Bilturer på Gran Canaria

Frifot Forlag gir denne sesongen alle anledning til å ta et avbrekk fra det travle strandlivet.  Vi tar deg med på de beste kjøreturene, og til de fineste utsiktspunkt og piknikplasser.

De som trenger en strekk på beina er heller ikke glemt da flere gode forslag til korte rusleturer som et avbrekk på bilturen også er med. Spesielle severdigheter verdt å få med seg omtales også.

Frifot Forlag har gitt ut vandreguider for Gran Canaria som også har med beskrivelser av bil- og sykkelruter. Forfatterne av bøkene, Pål H. Gjerden og Emma Arthur, skriver i vinter om bilturer på Gran Canaria for Canariajournalen.