Kjøretur i Gran Canarias høyland, del 3

ARTIKKELSERIE: Enkelte begynner nå kanskje å bli litt utålmodige. Bilturens tittel rimer jo så langt ikke helt med at havet har vært i sikte mesteparten av veien hittil.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Men dette illustrerer bare det som er så flott med Gran Canaria – her er så mye å se og gjøre at det er lett å la seg avspore.

Og det må være lov, på ferie bestemmer ingen ekkel sjef over dagen.

I dag er dagen endelig kommet da havluften og sjøbrisen legges bak oss, og det må trykkes litt ekstra på gassen.

Ikke for å bryte fartsgrensen, men stigningene kan være bratte da dagens etappe ender på over 1200 meter over havet.

Kronglete utvei

Fra parkeringsplassen i sentrum av Gáldar, kjør videre mot høyre.

Sving til venstre langs Calle Reina Arminda etter 70 meter, til venstre igjen langs Calle Guillen Morales etter 100 meter  og deretter rett fram og samme vei som på vei inn tilbake til krysset med GC-2.

Sjekk bensintanken

Mellom Gáldar (108 km) og Teror (203 km) er det bensinstasjon kun i Artenara etter totalt 170 km. Ta derfor gjerne en ekstra sjekk på bensinmåleren for å unngå ubehagelige overraskelser.

Det er to bensinstasjoner i sentrum av Gáldar. Er det behov for drivstoff sving til venstre i stedet for høyre i siste kryss før den store rundkjøringen med GC-202.

Første bensinstasjon (CEPSA) ligger på høyre side av gaten etter ca. 700 meter.

Fra hav til høyland

Tilbake ved motorveien følg GC-2 i retning Agaete.

Ta av 3 km senere, følg skilting for GC-220. På toppen av avkjøringsrampen ta til venstre over motorveien, og så rett fram langs GC-220, skiltet til Juncalillo.

Det bærer bratt opp grønne, åpne åssider i mange svinger, og over vide sletter der kuer og sauer beiter. Bli ikke overrasket om en gjeter dukker opp med sin flokk.

Selv om rovdyr ikke er å finne holdes yrket fortsatt i hevd med stolthet. Blomsterost, en ost smaksatt med blå tistel, er en spesialitet fra området.

Dette er høylandet som minner mer om Sveits enn den travle turistøya Gran Canaria. Veien fører gjennom småplassene Los Silos, Hoya Pineda, El Saucillo og San José de Caideros, som alle knapt består av mer enn noen husklynger.

Fredelige heier

Rett før Fagajesto (129 km), sving til venstre mot Lomo del Palo langs GC-221. I krysset ved ysteriet på Lomo del Palo 2,5km senere ta mot høyre langs GC-702.

Veien fører rundt en vid dalgryte omkranset av bratte heier, som spesielt om vinteren og våren når gresset er grønt, minner mer om Skottland enn Gran Canaria.

Beitende sauer bidrar bare til å forsterke det inntrykket.

Ukjent krater

Ta til høyre langs GC-220 i kanten av fin furuskog 3 km etter Lomo del Palo. Kort etter leder en kort spasertur opp til krateret Caldera de Galeote, en fin plass for en piknik.

Parker 1,4 km nord for krysset med GC-220, på høyre side av veien i kanten av furuskogen der en smal kjerrevei leder oppover.

Følg denne 500 meter, gjennom et idyllisk skogholt med furu og langs en eng, opp til kanten av krateret Caldera de Galeote. Dette er en nydelig plass for en piknik.

Gangtid tur/retur 15 til 20 minutter.

Landlig idyll

Kom til et kryss nede i et dalsøkk ikke lenge etter (136 km). Markene her er et spesielt flott syn om våren når de er overstrødd med ville blomster.

I krysset, sving til venstre, skiltet til El Hornillo.

Er det desperat behov for en forfriskning, ta en avstikker 700 meter rett fram opp til Fagajesto, der bar Antonio Pinocha lokker.

Balansegang på kanten av stupet

På vei videre blir utsikten ned Agaete-dalen snart upåklagelig.

Stopp når sjansen byr seg for å nyte landskapet, da det bare et par steder er parkeringslommer som gjør det mulig å parkere på en sikker måte.

Ørneredet

I et kryss (142 km), sving krapt til høyre mot El Hornillo.

Den smale veien krangler seg ned en drøy kilometer langs en fjellhylle til bosettingen som klorer seg fast i fjellsiden. Utsikten ned i Agaete-dalen fra kirkeplassen, som balanserer på kanten av et stup, er dramatisk.

Dalen er her ikke noe annet enn en smal ravine. Mot sørvest tårner Tamadaba-massivet seg opp over det hele.

Et lite pensjonat drevet av Nina, en svensk kvinne, sammen med Nico fra Italia har nettopp åpnet her. I følge vår lokale kjentmann Rafa Molina er det mulig at de disker opp med noe å spise eller drikke selv for de som ikke er overnattingsgjester.

For å få gang på lungene ta en fottur ned dalen til El Sao og tilbake langs turrute S-97.

Vann i overflod

Veien er en blindvei, så returen går samme vei til siste kryss. Hold her til høyre, skiltet til Las Presas og Artenara.

Etter 250m nedoverbakke kom til en dam på høyre side, dette er Presa de los Pérez.

Kjør videre i en stor sløyfe rundt reservoaret, og opp forbi demningen for neste innsjø (Presa de Lugarejos).

Ca. 400 meter senere leder veien nedenfor Centro Locero de Lugarejos, et senter for pottemakeri. Passér det tredje og siste reservoaret (Presa de las Hoyas) 2k m senere.

Øde skoger utenfor allfarvei

Ikke lenge etter forlates jordbrukslandskapet i det veien svinger seg opp gjennom furuskogen til et kryss med GC-210 (150 km), der GC-210 fører mot La Aldea.

Fortsett til høyre på GC-216 langs en smal rygg ut til Tamadaba, den eneste adkomstveien til området.

Det vide og skogkledde Tamadaba-platået befinner seg bokstavelig talt utenfor allfarvei. Vest for platået faller terrenget i løpet av 3 km i luftlinje fra nesten 1500 meters høyde til havnivå ved den ville, øde kystlinjen i vest.

Beliggenheten gjør at det her er mer nedbør enn mange andre plasser på øya.

Enveiskjøring i ville fjellet

Følg den enveiskjørte veien rundt østsiden av den høyeste toppen. I det eneste krysset hold til høyre ned til parkeringsplassen i første sving (158 km). Piknikområdet befinner seg rett fram.

Etter en pause under flotte furutrær er det valgets kvaler. Rett tilbake til bilen? Eller kanskje en skikkelig strekk på beina etter en lang kjøretur? Eller bare en lett rusletur? Mulighetene er mange.

Idylliske skogsvandringer i Tamadaba

I Tamadaba-området finnes mange skiltede vandreruter. Selv turen opp til det høyeste punktet, Pico de la Bandera på 1443 moh., er en grei mosjonstur på gode skogstier.

Den merkede ruten starter på vestsiden av skogvokterboligen (Casa Forestal), på venstre side av veien (se kartet i bildeserien).

Regn med 45 til 50 minutter tur/retur med en stigning på rundt hundre høydemeter.

Fra toppen er utsikten mot øst formidabel i det blikket løper helt til Roque Nublo i det fjerne. I dalen ved foten av fjellet ligger vannreservoarene på rekke og rad, nedenfor grønne terrasserte åssider som kan minne om det fjerne Østen.

Bare en vei tilbake

Tilbake i bilen følg den enveiskjørte veien videre til vestsiden av Pico de la Bandera.

Herfra, kjør samme vei tilbake til GC-210.

Bonustur

Biltur 4 som beskrevet i boken fortsetter i krysset med GC-210 videre rett fram direkte til Artenara. Men vi synes alle har gjort seg fortjent til en liten bonus, og svinger derfor av mot sør på GC-210 mot La Aldea.

Merk at denne avstikkeren derfor ikke er medregnet i totaldistansen for turen.

Gran Canarias prærie

Det bærer straks utforbakke. Først omgir furuskog fortsatt kjørebanen. Så blir det plutselig flatt. Paddeflatt.

Dette er sletten Vega de Acusa, som åpenbarer seg som en luftspeiling, midt i Gran Canarias ville fjellverden.

Bøndene som dyrker markene her har trukket vinnerloddet, flatt jordbruksland er det ikke mye av på øya.

Panoramautsikt

I nordenden av sletten, kom til et kryss snaut 3 km etter krysset med GC-216. Sving her til venstre mot Acusa Seca.

Den smale veien byr snart på strålende utsikt mot Tejeda-dalen, med Roque Bentayga som en enorm vaktpost på toppen av en spiss fjellrygg mot øst.

Veien ender etter en drøy kilometer ved Acusa Seca.

Fortidens luksuseiendommer

En imponerende samling huler åpenbarer seg. Urinnbyggernes luksuseiendommer er i våre dager omgjort til ”hytter” og lagerrom.

Dette er det arkeologiske området som kalles ”Yacimiento Arqueológico de Acusa Seca”.

Urinnbyggerne dyrket korn oppe på sletten, og holdt blant annet også geiter og sauer for å livnære seg.

Mosjon langs klippeveggen

Følg den merkede S-88 turruten videre langs klippeveggen så langt det er ønske om hvis det er behov for en strekk på beina, eller interesse for å ta hulene nærmere i øyesyn.

Se etter skiltet som viser vei til ”Cuevas de Acusa Seca”.

Ensomt kapell

En rask retur, og en venstresving i krysset med GC-210, fører 750 m senere til et kryss ved kapellet La Candelaria på sletten. Hold til venstre i det skiltede krysset, og parker rett etter nær kapellet.

Avslapning på en av benkene for å nyte stillheten og roen, samt utsikten over slettelandet midt i Gran Canarias øde fjellverden er ingen dum ide.

Tur på prærien

For en lett beinstrekk, følg den smale sideveien nedenfor Candelaria-kapellet til fots utover sletten 1,2 km til den ender, bokstavelig talt på kanten av avgrunnen.

Mot sørvest løper blikket ned mot den fryktinngytende ravinen som de uredde kan stifte nærmere bekjentskap med på biltur 2 i boken.

Lokale festligheter

Selv de minste plasser på øya vet å stelle i stand til festligheter. I Acusa, som ikke består av mer enn noen få husklynger og spredte småbruk, feires den 14. september Santo Cristo de Acusa.

En annen viktig festival er Virgen de la Candelaria, en feiring med røtter på 1700-tallet. Denne finner sted andre søndag i oktober.

Artenara neste stopp

Fra kapellet returner samme vei til krysset med GC-216, og fortsett mot høyre østover til Artenara. Veien fører i skogkanten langs nordsiden av Brezos-toppen, og forbi en bensinstasjon.

Kort etter sving til venstre langs GC-21 i rundkjøringen i utkanten av sentrum, og fortsett 650 meter til en parkeringsplass ved utsiktspunktet Atalaya de Artenara (170 km).

De moderne skulpturene er reist for å hedre de som arbeider med miljø og bevaring av naturen på Gran Canaria.

Er kunsten ikke av interesse, er utsikten i seg selv verdt avstikkeren. Over vide åser løper blikket mot vest mot Tamadaba-massivet.

Nok for i dag

I Artenara er det mye å få med seg, en hel dag kan lett gå med. Kjør tilbake mot sentrum et par hundre meter, og parker langs gaten ved starten av bebyggelsen der det er godt med parkeringsplasser.

Nærmeste bar ligger ikke langt unna for de som trenger oppstiver.

Neste gang starter turen med en flott sightseeingrunde her i Artenara, før ferden går videre i høyden.

Greit å vite

Tekstene er tilpasset publisering på internett, og har derfor et annet format enn det som er tilfelle i boken.

Detaljert informasjon om landsbyer og tettsteder er i boken samlet i egne oversiktlige avsnitt til slutt for hver biltur. Her vil dette presenteres i den løpende teksten.

Dette gjelder også fotturmuligheter som i boken har et eget avsnitt helt til slutt i hvert kapittel.

Kartene som vises i bildeserien er tilpasset presentasjon på internett, og er derfor ikke i full utskriftskvalitet.

I boken finnes detaljerte veikart med høy kvalitet i målestokk 1:30 000, med kjørerute avmerket, og kart over byer og landsbyer som besøkes i målestokk 1:5 000.

Lenker

Veikart for Kanariøyene

Artikkelserie om kjøreturer

Pål H. Gjerden og Emma Arthur skriver en artikkelserie om kjøreturer på Gran Canaria. Artiklene er basert på to turbeskrivelser i Frifot Forlags bok "Beste Kjøreturer Gran Canaria".